CUVINTE SIMPLE PENTRU OAMENI SIMPLI |
Auzi ce-ţi place |
31 ianuarie 2009 |
Un fermier american, care locuia la ţară, şi
prietenul lui, mergeau odată prin centrul
oraşului New York. Era în timpul prânzului şi
străzile erau pline de oameni. Maşinile
claxonau, frânele taxiurilor scârţâiau pe la
colţuri, sirenele zornăiau, sunetele oraşului
erau asurzitoare. Deodată, fermierul spune:
- Aud un greiere!
Prietenul său,
surprins, îi răspunde:
- Ce? Eşti nebun? Cum poţi să auzi un greiere în
gălăgia asta!
- Ba da, sunt sigur! a spus el. Am auzit un
greiere!.
- E o nebunie, i-a răspuns prietenul.
Fermierul se opri puţin, ascultând cu atenţie
dincotro vine sunetul, după care se îndreaptă,
traversând strada, spre un ghiveci de ciment, în
care creşteau nişte plante. S-a uitat printre
ele şi, pe sub crengile lor, a descoperit un
greiere.
Amicul său a fost pur şi simplu uimit.
- E incredibil! Cred că ai urechi supraomeneşti!
- Nu, a spus fermierul. Urechile mele nu sunt cu
nimic diferite de ale tale. Depinde ce vrei să
asculţi.
- Dar nu se poate! a spus prietenul. N-aş putea
auzi un greier, într-o aşa gălăgie.
- Da, într-adevăr, a venit replica. Depinde ce
este cu adevărat important pentru tine, aceea
auzi. Hai să-ţi demonstrez!
A băgat mâna în buzunar şi a scos câteva monede,
pe care, în mod discret, le-a scăpat pe trotuar.
Atunci, în ciuda zgomotului şoselei aglomerate,
care le asurzea urechile, au putut observa pe o
rază de 6-7 metri , multe capete întorcându-se
să vadă daca nu cumva banii căzuţi erau ai lor.
- Ai înţeles ce vreau să spun? a întrebat
fermierul american. Totul depinde de ce este mai
important pentru tine.
Apropo, vi s-a întâmplat să auziţi vreun
greieraş, trecând pe stradă? Dar zgomotul făcut
de o modedă căzută pe trotuar? Dar vreun zgomot,
fiind la rugăciune?
|
|
Sfinţii
Trei
Ierarhi Vasile, Grigore şi Ioan |
30 ianuarie 2009 |
În zilele împăratului Alexie Comnen care a luat
sceptrul împărăţiei în anul 1081, s-a iscat mare
neînţelegere între creştinii cei mai
îmbunătăţiţi. Unii cinsteau mai mult pe Vasile
cel Mare, zicând că este înalt la cuvânt, iar
alţii înălţau pe Ioan Gură de Aur, zicând că
este mai omenească învăţătura lui şi că
îndreaptă pe toţi, şi-i înduplecă spre pocăinţă
prin dulceaţa graiului său. Alţii înclinau spre
dumnezeiescul Grigorie, zicând că i-a întrecut
pe toţi prin înălţimea, frumuseţea şi cuviinţa
cuvântărilor şi scrierilor lui. Deci, se
ajunsese acolo că lumea se împărţise: unii se
numeau ioanieni, alţii vasilieni şi alţii
grigorieni, şi pricire în cuvinte era pe numele
acestor sfinţi.
Mai târziu, după câţiva ani, sfinţii aceştia se
arătară, unul câte unul, după aceea câte trei
împreună, aievea, iar nu în vis, arhiereului
care păstorea atunci cetatea Evhaitenilor, şi
care se numea Ioan, fiind bărbat înţelept în
toate, cunoscător al învăţăturii elineşti, cum
se vede din scrierile lui şi care ajunsese pe
culmea virtuţilor.
Atunci, sfinţii grăiră într-un glas către
dânsul: noi, precum vezi, la Dumnezeu una suntem
şi nici o împotrivire sau vrajbă nu este între
noi. Ci fiecare la timpul său, îndemnaţi fiind
de Duhul Sfânt, am scris învăţături pentru
mântuirea oamenilor. Cum ne-a insuflat Duhul
Sfânt, aşa am învăţat. Nu este între noi, unul
întâi şi altul al doilea, şi de vei chema pe
unul, vin şi ceilalţi doi. Drept aceea,
scoală-te de porunceşte celor ce se pricesc să
nu se mai certe pentru noi. Că nevoinţa noastră
a fost aceasta, şi cât am fost vii şi după ce am
răposat, ca să împăcăm şi să aducem lumea la
unire. Împreunează-ne într-o singură zi şi ne
prăznuieşte cu bună-cuviinţă. Înştiinţează şi pe
urmaşi, că noi una suntem la Dumnezeu şi
încredinţează-i că şi noi vom ajuta la mântuirea
acelora ce fac pomenirea; căci nouă ni se pare
că avem oarecare îndrăznire la Dumnezeu. Acestea
zicându-le, s-a părut că ei se suie iarăşi la
ceruri, îmbrăcaţi în lumina nespusă şi
chemându-se unul pe altul, pe nume.
Iar minunatul om care a fost Ioan Evhaitul, după
ce se sculă, a făcut aşa cum îi porunciseră
sfinţii, potolind mulţimea şi pe cei ce se
certau, căci acesta era om vestit pentru viaţa
lui îmbunătăţită. El a dat Bisericii sărbătoarea
aceasta spre a fi prăznuită.
(După Sinaxar)
Şi în zilele noastre am avut (şi avem) părinţi
duhovniceşti cu viaţă sfântă, în jurul cărora
s-au grupat creştinii. Aceşti părinţi s-au făcut
iubiţi de creştini pentru viaţa lor curată,
pentru jertfelnicia lor în „ogorul” Domnului. Ca
exemple putem da pe Părintele Cleopa Ilie,
Părintele Arsenie Boca, Părintele Calciu
Dumitreasa, Părintele Arsenie Papacioc,
Părintele Iustin Pârvu, Părintele Visarion
Iugulescu, Părintele Ioan Iovan, Părintele
Nicodim Măndiţă, Părintele Iosif Trifa şi pe
mulţi alţii.
Fiecare creştin, care-şi doreşte mântuirea, a
înţeles credinţa mai bine, de la unul sau de la
altul dintre aceşti părinţi. Acela a reuşit să-l
„cucerească” pentru Domnul.
Din păcate, ca şi pe timpul Sfinţilor Trei Ierarhi, când
creştinii se porecleau între ei zicându-şi
„ioanieni”, „vasilieni”, „grigorieni”, şi astăzi
îi auzi pe unii creştini zicând despre alţii că
sunt „nicodimişti”, sau „calcişti”, sau
„visarionişti”, sau „trifişti”.
Aceste etichete sunt date în chip defăimător şi
iresponsabil de cei care se consideră
„pur ortodocşi”, vrând să arate lumii că unii
părinţi duhovniceşti cu ucenicii lor sunt mai
slabi în credinţă sau chiar rătăciţi, judecând
ei înainte de a judeca Hristos. De ce aşa? Oare
judecăţile lui Dumnezeu se potrivesc cu ale
oamenilor ?
Câtă neînţelepciune! Ce mai râde vrăjmaşul de
noi!
Aţi auzit cumva ca autoritatea noastră
bisericească, Sfântul Sinod, să fi ridicat în
slăvi sau să fi caterisit, sau afurisit, sau
anatematizat pe vreunul dintre aceşti părinţi,
ori pe ucenicii lor? Eu n-am auzit. Aşadar,
atâta timp cât Sfântul Sinod nu s-a pronunţat în
vreun fel sau altul cu privire la aceşti părinţi
ai noştri, haideţi să procedăm la fel ca şi în
cazul Sfinţilor Trei Ierarhi, şi să-i cinstim
deopotrivă pe toţi părinţii duhovniceşti ai
Bisericii noastre, care au făcut roade şi
să defăimăm pe defăimătorul sufletelor noaste,
cel care vrea să ne învrăjbească. Amin!
|
|
Fereastra sufletului |
29 ianuarie 2009 |
O familie a primit moştenire o casă într-un
cartier foarte liniştit. Înainte de a se muta,
mama, tatăl şi fiica lor mergeau câteva ore în
fiecare zi pentru a scoate din casă lucrurile
vechi, pentru a face curăţenie şi a pregăti cât
mai bine noua locuinţă.
În prima dimineaţă, când au ajuns în casă, fiica
a observat, privind pe fereastră, o femeie în
vârsta care îşi întindea hainele abia spălate,
la soare.
- Mamă, zise fiica, priveşte ce haine murdare
întinde vecina noastră la soare! Eu ştiu să spăl
mult mai bine decât ea! Nu o fi ştiind să spele
sau poate n-a auzit de săpun şi detergenţi… Îmi
vine să mă duc să-i spun, s-o învăţ să spele...
Mama a privit la femeia în vârstă care îşi
întindea rufele, a privit apoi la fiica ei şi
n-a spus nici un cuvânt.
Şi aşa, la fiecare două sau trei zile fiica
repeta observaţiile şi se amuza pentru aceasta,
în timp ce vecina îşi întindea rufele la soare.
După vreo lună, fiica a rămas surprinsă văzând
că vecina sa întindea pe sârmă cearceafuri mult
mai curate, aşa ca i-a spus mamei sale:
- Priveşte, mamă, vecina a învăţat să spele
rufele, cu toate că n-am avut timp să trec pe la
ea ca s-o învăţ să spele!
Mama s-a uitat zâmbind la ea şi i-a răspuns:
- Nu, draga mea, astăzi am reuşit să vin ceva
mai devreme decât tine şi am spălat geamurile
casei noastre! De aceea se văd rufele vecinei
noastre mult mai curate…
Şi în viaţă se întâmplă de multe ori la fel…
Totul depinde de cât de curată este fereastra
sufletului nostru, cea prin care observăm
faptele celorlalţi.
Înainte de a critica, bine ar fi să ne
uităm la noi înşine şi să ne curăţăm sufletul
pentru a putea vedea clar ceea ce se întâmplă în
jurul nostru. Atunci vom reuşi să vedem şi
curăţenia sufletească a celorlalţi, chiar daca
ei nu sunt niciodată perfecţi…
|
|
Milostenia sufletească |
28 ianuarie 2009 |
Duhovnicul meu, Părintele Arsenie Papacioc, îmi
spunea adesea că sărăcia nu e o virtute şi nici
bogăţia nu este un păcat. Şi tot dânsul îmi
zicea că, la Sfârşit, criteriul de judecată a
lui Hristos va fi mila, argumentând cu citate
din Evanghelia după Matei (25, 42-43) unde se
spune:”…flămând
am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat am
fost şi nu Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi
nu M-aţi primit; gol, şi nu M-aţi îmbrăcat;
bolnav şi în temniţă, şi nu M-aţi cercetat".
Aşadar,
să facem milă. Aici voiam să ajung. Să facem
milă, dar nu oricum şi oricând, căci sunt
situaţii în care putem să greşim, făcând milă.
Dacă ştim pe cineva că foloseşte banul pe care
i-l dăm ca să cumpere băutură, ţigări sau alte
lucruri nefolositoare, greşim; încurajăm beţia
şi fumatul. Dacă ştim pe cineva că cerşeşte
pentru că e certat cu munca, iar greşim;
încurajăm lenea. De aceea, pe adevăraţii săraci
trebuie să-i căutăm cu atenţie, ostenindu-ne
puţin. Să nu credem că, dacă am dat doi bănuţi
la primul cerşetor întâlnit în cale, am făcut
mare milă. Să-i cutăm prin sate izolate, prin
locuri greu accesibile. Să ne unim mai mulţi
creştini ca să putem face aceasta, căci de unul
singur e mai greu.
Sunt unii cerşetori, care profită de mila şi
bunătatea creştinilor şi vin duminica chiar în
biserică, în timpul slujbei, ca să cerşească.
Aici iar putem greşi, dacă nu suntem vigilenţi,
pentru că se tulbură slujba. Îi vezi pe unii
creştini căutându-se prin buzunare, foindu-se,
în loc să fie atenţi la cântare şi rugăciune,
căci aceşti cerşetori sunt foarte insistenţi,
dacă nu le dai. Aici trebuie să luăm poziţie
noi, cei din biserică, căci preotul nu poate să
iasă din Sfântul Altar să se ia cu ei la harţă.
Dându-le acestor cerşetori (sau falşi
cerşetori), îi determinăm să mai vină şi
duminica viitoare ca să fac dezordine. Iată cum
putem să greşim!
Mila cea mai mare pe care trebuie să o facem
noi, astăzi, ne spunea vrednicul de pomenire
Părintele nostru Visarion Iugulescu, este mila
sufletească. Şi pe aceasta o putem face, cu mai
mult spor, la fel, unindu-ne mai mulţi creştini.
Cum putem săvârşi milostenia sufletească
Trebuie să avem în vedere ce hrană dăm, cui dăm,
cum dăm, unde dăm şi când dăm.
Ce dăm.
Dăm o cărticică de rugăciune, un îndreptar de
spovedanie, o revistă cu predici şi învăţături
creştine, o iconiţă, o căndeluţă,
o casetă audio sau un CD cu program duhovnicesc, un sfat, un
îndemn, dar mai ales căldură sufletească. Să-i
mângâiem pe cei necăjiţi, oropsiţi, lipsiţi,
părăsiţi. Să-i ajutăm să capete încredere în
Bunul Dumnezeu. Să le spunem că Dumnezeu nu
îngăduie ispita, răul, necazul, dacă nu iese
ceva bun. Să ne ridicăm sau să ne coborâm la
nivelul fiecăruia. Să ne punem în situaţia lor
şi atunci vom şti ce să le dăm, altfel ne
pierdem timpul.
Când dăm.
Dăm când sufletul omului este dispus să
primească un dar duhovnicesc, un îndemn.
Momentul cel mai bun este când omul este în
suferinţă, în boală, în necaz, în primejdie, în
sărăcie. Atunci se mai gândeşte la Dumnezeu şi
la ajutorul Lui, atunci primeşte. Atunci să-i
venim în întâmpinare.
Unde dăm.
Dăm la spitale, azile, familii nevoiaşe,
instituţiile prin care lucrăm şi oriunde sunt
fraţi de-ai noştri.
Pentru necazurile prin care trec, de obicei,
oamenii dau vina pe dregători. Noi să nu facem
politică, să nu dăm vina pe alţii. Trebuie să-i
facem să înţeleagă că din cauza depărtării
noaste de Dumnezeu şi a păcatelor se abat peste
noi necazuri şi lipsuri, şi nu din cauza altora.
Cui dăm.
Dăm, desigur, la săraci. Cei mai săraci
(sufleteşte) în ziua de astăzi sunt bogaţii
vremii, care au de toate (din cele materiale) şi
nu mai au nevoie de Dumnezeu.
Dăm celor de care nu s-a îngrijit nimeni până în
momentul de faţă. Dacă nu le vom da noi fraţilor
noştri, le vor da alţii, care se vor prezenta
drept păstori şi apostoli, dar care sunt de fapt
„lupi îmbrăcaţi în piei de oaie”, ce au în
traistă otravă.
Cum dăm.
Dăm cu dragoste, cu smerenie şi nu pentru
răsplată sau pentru că ne-a poruncit cineva. Dăm
cu binecuvântarea duhovnicului nostru. În cazul
că dăm la un spital, cu binecuvântarea preotului
spitalului şi cu aprobarea conducerii
spitalului.
Să mergem, de exemplu, cu un casetofon sau un
DVD-player la un azil de bătrâni şi, cu
aprobările de care vorbeam, să le punem o casetă
cu învăţături sfinte, un film cu o viaţă de
sfânt, cu minunea de la Ierusalim sau Iordan,
scenete duhovniceşti şi orice material ziditor
de suflet, dar - atenţie!!! – să fie ortodox, nu
cu scene erotice sau alte manifestări străine de
duhul ortodoxiei.
Ce s-ar bucura acei bătrâni (sau tineri) din
azil, părăsiţi de ai lor! Printre ei o să-l
găsiţi şi pe Hristos, părăsit de ai Lui.
Aceasta am învăţat de la Părintele nostru
Visarion.
„Secerişul e
mult, dar lucrătorii sunt puţini. Rugaţi, deci,
pe Domnul secerişului, ca să scoată lucrători la
secerişul Său”
(Matei 9,37-38).
|
|
PACE, DRAGOSTE şi BUNĂSTARE |
27 ianuarie 2009 |
O femeie,
ieşind din casă, vede trei bătrâni cu barbă albă
stând pe o băncuţă la poartă.
Nu-i cunoştea, dar văzându-i străini şi abătuţi,
îi invită în casă să mănânce ceva.
- Soţul tău este acasă? - întrebară ei.
- Nu, este la câmp.
- Atunci nu putem intra, replică ei.
Seara, când soţul se întoarse acasă, ea îi
povesteşte despre cei trei bătrâni...
- Du-te şi spune-le că am venit şi pofteşte-i
înăuntru!
Femeia se duce şi îi invită în casă.
- Nu putem intra toţi în casă, replică ei.
- Cum aşa? întreabă ea.
Unul dintre bătrăni îi explică:
- Eu sunt
BUNĂSTARE
, el este
PACE
iar celălalt este
DRAGOSTE.
Acum du-te şi întreabă-l pe soţul tău: pe care
dintre noi ne-a invitat în casă ?
Femeia intră în casă şi îi spune soţului, care
nu stătu mult pe gânduri şi cu bucurie, zise:
- Ce bine! Cum suntem noi nevoiaşi, ar fi bine
să-l inviţi în casă pe BUNĂSTARE, să ne umple
casa cu bunăstare, să nu mai alerg atâta, toată
ziua!
Soţia nu a fost de acord:
- De ce să nu-l invităm pe PACE? Câte griji pe
capul meu, câte datorii..., nu mai am PACE şi
linişte.
Nora, care îi asculta dintr-un colţ al casei,
zise:
- N-ar fi mai bine să-l invităm pe DRAGOSTE?
Casa noastră ar fi atunci plină de dragoste! - a
sugerat nora, care, probabil, se gândea şi la
relaţia ei cu soacră-sa.
- Hai, măi femeie, să ne luăm după sfatul norei,
îi zice soţul femeii sale. Du-te afară şi
invită-l pe DRAGOSTE să ne fie oaspete.
Femeia iese afară şi întreabă:
- Care dintre voi este DRAGOSTE? Pe el îl
invităm să ne fie oaspete.
DRAGOSTE porneşte înspre casă. Odată cu el se
pornesc în urma lui şi ceilalţi doi. Surprinsă
femeia întreabă:
- L-am invitat doar pe DRAGOSTE. Cum de veniţi
şi voi cu el?
Cei trei bătrâni îi replicară: Dacă l-ai fi
invitat pe BUNĂSTARE sau pe PACE, ceilalţi ar fi
rămas pe loc, dar de vreme ce l-ai invitat pe
DRAGOSTE, unde merge el mergem şi noi.
Unde este DRAGOSTE, este şi BUNĂSTARE, şi PACE!
|
|
Povestea unei lumânări |
26 ianuarie 2009 |
E ora rugăciunii. M-aţi aprins şi vă uitaţi
gânditori la mine... Parcă aţi vrea să vă spun
ceva. Ce să vă spun ? Simţiţi bucurie în suflet
?
În mod sigur eu mă bucur, pentru că am un sens
numai când ard. Nu sunt tristă, chiar dacă
arzând devin mai mică. De fapt eu am doar două
posibilităţi:
Prima, e să rămân întreagă. Asta ar însemna să
rămân rece, să nu fiu aprinsă şi atunci nu mă
micşorez, dar nici nu-mi împlinesc rostul meu.
A doua, ar fi să răspândesc lumină şi căldură şi
prin asta să mă jertfesc, să mă dăruiesc chiar
pe mine însumi... Asta e mult mai frumos decât
sa rămân rece şi fără rost.
Si voi oamenii sunteţi la fel. Când trăiţi numai
pentru voi, sunteţi lumânarea neaprinsă, care nu
şi-a împlinit rostul. Dar dacă dăruiţi lumina şi
căldura, atunci aveţi un sens. Pentru asta
trebuie să vă jertfiţi, să daţi ceva: dragostea,
adevărul, bucuria, încrederea şi toate
sentimentele nobile pe care le purtaţi în inimă.
Să nu vă temeţi că deveniţi mai mici... Asta e o
iluzie. Înlăuntrul vostru e mereu lumină.
Gândiţi-vă, cu pace în suflet, că sunteţi ca o
lumânare aprinsă.
Eu sunt numai o simplă lumânare aprinsă. Singură
luminez mai puţin. Dar când suntem mai multe
împreună, lumina şi căldura sunt mult mai
puternice.
Şi la voi oamenii e tot aşa,
împreună luminaţi mai mult...
|
|
Desenele animate mai violente decât
ştirile |
25 ianuarie 2009 |
Canalele pentru copii difuzeaza mai multa
violenta decat posturile generaliste
Potrivit unui studiu al Consiliului National al
Audiovizualului (CNA), posturile de desene
animate difuzeaza, in medie, 20 de acte de
violenta pe ora de emisie, iar cele informative
si generaliste doar 14, arata realizatorii
studiului. Cea mai difuzata violenta este cea de
tip fizic.
Dupa frecventa actelor de violenta, cel mai
agresiv canal de desene animate este Cartoon
Network, care difuzeaza, in medie, 27 de acte de
violenta pe ora, adica aproximativ unul la doua
minute, urmat de Jetix si Minimax. Chiar si
clipurile promo contin violente, acelasi post
Cartoon Network ocupand primul loc.
Violenta la ea Acasa
In clasamentul similar pentru posturile de
televiziune generaliste si informative, lider
este Acasa, cu 23,5 acte de violenta pe ora,
urmat de Prima TV (20), OTV (18,2) si Pro TV
(14,6). In ceea ce priveste ponderea duratei
violentei din o ora de emisiune, Cartoon Network
este de cel putin doua ori mai violent decat
restul canalelor de desene animate incluse in
studiu, difuzand in medie, fara a lua in
considerare publicitatea, 22,6 minute de
violenta pe ora, in timp ce Jetix - 11, iar
Minimax - aproape sapte minute.
Pentru celelalte posturi de televiziune, studiul
a masurat durata actelor de violenta, exprimata
ca pondere pe ora, fara publicitate. Lider din
acest punct de vedere este Pro TV, cu 21,2%,
urmat de Prima TV (20,6%) si Acasa (20,3).
I-am
ajuns pe americani
In privinta posturilor de desene animate, cea
mai difuzata forma de violenta este cea de tip
fizic. La posturile de televiziune generaliste
si de stiri, predomina actele de violenta
verbala (46,7%), urmate de violenta fizica
(30,5%). "Numai pentru
naivi, televiziunea e o aratare a realitatii, de
fapt ea este un spectacol al realitatii si multi
teleasti mint, spunand: noi nu avem nicio vina,
noi doar aratam ce se intampla in lume.",
a remarcat prof. Ioan Dragan, coordonatorul
studiului. La noi, pe micul ecran, violenta
verbala a trecut inaintea celei fizice, iar
tipurile de emisiuni care prezinta cel mai mare
numar de asemenea acte sunt cele de reality-show
(20,7 pe ora), de divertisment (15,5) si
dezbaterile (8,3). La postul Acasa, telenovelele
romanesti abunda in special in violente
verbale". De altfel, la acest capitol ii
concuram pe americani, cei despre care se spune
ca "omoara", la Hollywoood, cam 1000 de persoane
pe zi. Daca la ei 53% din filme contin violenta,
in filmele noastre se ajunge la 41%. "Pe
fondul unei concurente din ce in ce mai acerbe,
ne asteptam ca violenta pe micul ecran sa
creasca pana la extrem", a declarat
presedintele CNA, Rasvan Popescu. In 2008,
CNA a dat posturilor TV care au promovat acte de
violenta 38 de somatii, 19 amenzi si trei
sanctiuni cu intreruperea emisiunii.
Amenzi degeaba
Studiul a fost realizat de Centrul de Studii
Media si Noi Tehnologii de Comunicare (CSMNTC),
in perioada 13-19 octombrie 2008. Au fost
monitorizate peste 370 de ore de programe la 13
canale TV de tip generalist sau specializat
(informative si canale pentru copii). In 2008,
CNA a dat posturilor TV care au promovat acte de
violenta 38 de somatii, 19 amenzi si trei
sanctiuni cu intreruperea emisiunii.
(Adrian-Nicolae
POPESCU- Ziarul ZIUA)
Şi când mă
gândesc câţi creştini nu îşi lasă copilaşii în
faţa televizoarelor, la desene animate, ca ei
(părinţii) să poată să îşi rezolve mai uşor
treburile casnice...
Ce semeni,
aceea răsare...
|
|
Revoltă
în junglă |
24 ianuarie 2009 |
O ageră maimuţă din jungla
africană,
Urcându-se pe-o creangă de arbore, în goană,
Vădit nemulţumită şi tare
revoltată,
A explodat: sunt tristă şi foarte ofensată,
De ceea ce se spune
în jungla omenească,
Având ca scop şi ţintă, pe noi să ne jignească.
A apărut în lume o teză mincinoasă;
Că omul ar descinde din buna noastră rasă.
Aflat-am că tăticul acestei teorii,
E un britanic - Darwin, ce-a scris doar
inepţii.
E un savant ridicol, un simplu maimuţoi ,
Ce crede că se trage, neîndoios, din noi.
Eu protestez sălbatic, căci asta-i o prostie
Şi vă îndemn: nu credeţi aşa gogomănie!
Pe mine, Dumnezeu maimuţă m-a făcut,
Şi sper să nu ajung, ca Omul, decăzut...
Sunt tare mulţumită de viaţa mea umilă,
De viaţa mea curată, de viaţa de gorilă.
Vă-ntreb pe fiecare, iubiţi şi sinceri fraţi,
Ce locuiţi cu mine de ani nenumăraţi,
Aţi auzit vreodată la noi să fie ură?
Că pe la noi se minte, se junghie şi fură?
Nu veţi vedea vreodată cât o să fie luna,
O minte de maimuţă dospind în ea minciuna!
Aţi pomenit vreodată divorţuri printre noi?
Copii lăsaţi pe drumuri sau planuri de război?
Nu veţi vedea vreodată, cât timp purta-vom
coadă,
Gorile divorţate sau prunci lăsaţi pe stradă!
Văzut-aţi voi în hoardă, la noi, bolnavi
mintali,
Drogaţi, ori lesbiene, ori homosexuali?
La noi văzut-aţi droguri sau vreo tutungerie?
În neamul nostru nobil nu vezi aşa prostie!...
Aţi întâlnit pe creangă vreun cimpanzeu beţiv?
Gibon care să-njure sau pavian parşiv?
N-avem orfelinate, nici penitenciare
Şi nu privim la porno, căci nu avem ziare...
Noi nu ascundem droguri, nu traficăm muniţii.
N-avem televizoare, ce spurcă ochii minţii,
Nici internet, ce-arată atâtea stricăciuni,
Nici cârciumi, nici spitale, nici case de
nebuni,
Nici cerşetori în hoardă, nici chefuri
dezmăţate,
Şi nici bordeluri scumpe cu dame desfrânate.
În neam la noi văzut-aţi, vânduţi necumpătării,
Prizonieri pe viaţă ai sticlei şi ţigării?
La noi nu sunt nici garduri, nici pui murind de
foame,
Sau omorâţi în taină de cele ce-şi zic "mame"!
La noi nu-s sindicate, nici libertăţi în
lanţuri,
Nici chefuri după care să ne culcăm prin
şanţuri!
N-avem nici prim-miniştri pe care să-i înjuri,
Nici bani depuşi la bancă, nici alte mari
strânsuri.
Nici senatori să doarmă cuminţi în parlament,
Când alţii îşi prezintă un scurt amendament.
La noi nu ai să afli, nicicând, pe cineva,
Precum îi vezi pe oameni, mergând la DNA.
N-o să-ntâlniţi în hoardă vreun cimpanzeu
corupt,
Şi nici mişcări rapide, mişcări pe "dedesubt".
Şi dacă facem salturi, nu trecem peste legi,
Cum fac creştinii astăzi în posturi şi câşlegi.
Şi iată încă una din lumea lor de jos,
La noi nu se întâmplă război religios!
Nici ordini mondiale, nici naţionalism,
Şi nici vreo îndoială ce duce-n ateism...
N-avem atâtea secte, ce-s gata să lovească
În dogma noastră veche, în dogma strămoşească.
Şi nici mişcări viclene, rebeli şi antihrişti,
Şi nici apostazie, şi nici ecumenişti.
Noi n-am pus cod de bare cu şase, şase, şase,
Nicicând, pe nuci, pe fructe sau pe rădăcinoase.
Noi nu avem nici carduri, cum are lumea „bună”,
Nici cipuri implantate pe frunte sau pe mână.
Tot ce-am văzut la oameni mai crud şi mai
pervers,
E conştiinţa-n lanţuri şi dogma pusă-n vers.
Religia iubirii ce-o afli în Scriptură,
În timp ei au redus-o la datini şi cultură,
Încât ajuns-a lumea să-l pună, cu tupeu,
Acum, pe om în centru şi nu pe Dumnezeu.
De veţi vedea vreodată c-am coborât din pom,
Stricându-mă la minte, având purtări de "om",
Umblând cu baliverne, sau cu găinării,
Ori cu purtări nedemne, sau alte viclenii,
Să mă opriţi la vreme, să nu evoluez,
Şi ajungând ca omul, să nu ştiu ce să crez...
E-adevărat că omul a coborât, ca soi.
Dar nu, fiţi rezonabili, n-a coborât din noi!
|
|
Valoarea femeii |
23 ianuarie 2009 |
Un tată vorbea cu fiul său. Probabil că acest
tată era şi un bun contabil, căci la orice lucru
el folosea creionul şi hârtia. Fiul, fiind la
vârsta căsătoriei, îi povestea tatălui despre
viitoarea lui soţie, despre alegerea făcută:
- Tată, mi-am găsit aleasa inimii şi vreau să mă
căsătoresc cu ea. Tatăl îl întreabă:
- Cum este aleasa inimii tale? Fiul răspunde:
- Este frumoasă.
Tatăl, vrând să „calculeze” valoarea fetei, îi
spune:
- Ia un creion şi scrie un zero! Şi cum mai
este? Fiul răspunde:
- Este bogată.
Tatăl îi spune din nou:
- Mai scrie un zero lângă celălalt! Şi cum mai
este? Fiul:
- Este harnică.
Tatăl:
- Mai scrie un zero! Şi cum mai este? Fiul:
- Este sănătoasă.
Tatăl:
- Mai scrie un zero! Şi cum mai este? Fiul:
- Cu nume bun.
Tatăl:
- Mai scrie un zero! Şi cum mai este? Fiul:
- Cu multă ştiinţă de
carte. Tatăl:
- Mai scrie un zero! Până acum totul este zero.
Şi cum mai este? Fiul, nemulţumit de
nemulţumirea tatălui său, îi spune accentuând
fiecare literă:
- Tată, aleasa inimii mele
este foarte evlavioasă şi credincioasă!
Tatăl îi spune răspicat, accentuând şi el
fiecare literă:
- Fiul meu, în faţa tuturor zerourilor scrie un
unu şi vei vedea cât valorează aleasa inimii
tale! Dacă este credincioasă, atunci este de
milioane. Te felicit!
|
|
Orbire sufletească |
22 ianuarie 2009 |
A fost odată o fată oarbă
care se ura pe sine pentru că era oarbă. Ura pe
toată lumea, în afară de prietenul ei. Într-o
zi, fata a spus că dacă ar putea vedea lumea,
atunci ea s-ar mărita cu prietenul ei.
Dar, într-o zi fericită,
cineva i-a donat o pereche de ochi. După
operaţie, când bandajele au fost date jos, ea a
văzut totul şi pe prietenul ei. Acesta a
întrebat-o: "Acum, că poţi vedea, te măriţi cu
mine?"
Fata a rămas şocată când a
văzut că prietenul ei este orb şi i-a spus: "Îmi
pare rău, dar nu mă pot mărita cu tine pentru
că... eşti orb". Gândul că trebuia să se uite la
ochii lui închişi toată viaţa ei, a făcut-o să-l
refuze.
Profund îndurerat, înainte
de a pleca, prietenul ei i-a spus: "Te rog să ai
grijă de ochii tăi, draga mea, pentru că înainte
de a fi ai tăi, au fost ai mei…"
Tot aşa
procedăm şi noi, când starea noastră se schimbă
din rău în bine. Ne mai aducem aminte, oare, cum
a fost viaţa noastră mai înainte şi cine a fost
alături de noi în cele mai grele clipe?
|
|
În
cursa vieţii |
21 ianuarie 2009 |
Cu câţiva ani în urmă, în America, la Seattle,
în cadrul Jocurilor Olimpice Speciale, la linia
de start s-au aliniat nouă persoane cu handicap
fizic şi mental, în cărucioare, pentru cursa de
100 de metri.
Când focul de armă a dat startul, cu toţii au
început să învârtă din răsputeri roţile
cărucioarelor spre linia de sosire. Cu toţii, în
afară de un băiat, al cărui cărucior s-a opintit
în bordura de margine şi s-a răsturnat. Băiatul
a căzut şi a început să plângă. Ceilalţi opt
i-au auzit plânsul. Au încetinit cursa şi s-au
oprit. Apoi s-au întors şi au luat-o înapoi, cu
toţii.
O fată cu un grav handicap mental s-a aplecat
spre el şi l-a sărutat spunându-i: "Aşa că e mai
bine acum?". L-au ridicat. Apoi ţinându-se de
mâini, fiind în cărucioare, au pornit cu toţii
spre linia de sosire. Stadionul întreg era în
picioare şi aplauzele şi uralele au continuat
peste 10 minute.
Este oare neapărat nevoie să fim privaţi de
sănătate pentru a ne da seama că oamenii sunt
mai importanţi ca realizările noastre? Probabil
că cel mai grav handicap de care suferim este
subaprecierea fiinţei umane, egoismul cu care ne
zbatem fiecare sa fim învingători, să fim
înaintea altora în cursa vieţii.
|
|
Racul,
broasca şi o ştiucă |
20 ianuarie 2009 |
(Al Donici)
Racul, broasca şi o ştiucă
Într-o zi s-au apucat,
De pe mal în iaz s-aducă
Un
sac cu grâu încărcat.
Şi la el toţi se înhamă:
Trag, întind, dar ieu de samă
Că sacu' stă neclintit,
Căci se trăgea neunit.
Racul înapoi se da,
Broasca tot în sus sălta,
Ştiuca foarte se izbea
Şi nimic nu isprăvea.
Nu ştiu cine-i vinovat,
Însă , pe cât am aflat,
Sacul în iaz nu s-a tras,
Ci tot pe loc a rămas.
Aşa-i şi la omenire,
Când în obştii nu-i unire.
|
|
Cele trei "site" ale lui Socrate |
19 ianuarie 2009 |
Odată, a venit un om în grabă la Socrate,
zicându-i:
- Ascultă, Socrate, trebuie să-ţi spun că
prietenul tău...
- Stai, l-a întrerupt înţeleptul.
Ai trecut prin
cele trei
site ceea
ce vrei să-mi spui?
- Trei site? a întrebat celălalt plin de uimire.
- Da, dragul meu, trei site! Să vedem dacă ceea
ce vrei să-mi istoriseşti poate să treacă prin
cele trei site. Prima este sita adevărului. Ai
verificat dacă tot ceea ce vrei să-mi
istoriseşti
este adevărat?
- Nu, am auzit şi eu povestindu-se şi...
- Aha! Precis însă că
ai folosit-o pe
cea de-a
doua sită. Ceea
ce vrei să-mi relatezi, dacă nu este adevărat,
măcar
este un lucru bun?
Celălalt răspunde ezitând:
- Nu, dimpotrivă...
- Atunci, l-a întrerupt din nou înţeleptul, hai
să încercăm a treia sită. Ceea ce vrei să-mi
comunici
este un lucru necesar?
- Nu tocmai.
- Atunci, zâmbi Socrate, dacă ceea ce vrei să-mi
spui nu este nici adevărat, nici bun şi nici
necesar, las-o baltă şi nu mă mai împovăra şi pe
mine.
|
|
Cea mai frumoasă
inimă |
18 ianuarie 2009 |
Într-o zi, un tânăr s-a oprit în mijlocul unui
oraş şi a început să le explice celor din jur că
are cea mai frumoasă inimă din lume. O mare
mulţime de oameni s-a adunat şi toţi se minunau,
văzându-i inima, căci era perfectă. Nu era în ea
nici o pată şi nici o imperfecţiune. Da, toţi îi
dădeau dreptate: era într-adevăr cea mai
frumoasă inimă, care fusese văzută vreodată.
Deodată s-a apropiat un bătrânel de mulţime şi a
zis:
- Totuşi, inima ta nu este nici pe departe aşa
de frumoasă ca a mea.
Mulţimea de oameni şi tânărul priviră inima
bătrânului care bătea cu putere, dar care era
plină de cicatrici. Inima avea locuri în care
bucăţi din ea fuseseră înlocuite cu altele care
nu se potriveau întru totul. Şi mai erau unele
linii colţuroase, mai bine spus în unele locuri
existau răni adânci, din care lipseau bucăţi
întregi. Tânărul privi la inima bătrânelului,
observă starea în care se afla şi râse.
- Cred că glumeşti, spuse el, asemănând inima ta
cu a mea. A mea este perfectă, în timp ce a
dumitale este un amestec de cicatrici şi răni.
- Da, spuse bătrânul, a ta arată perfect, dar nu
aş schimba-o niciodată cu a mea. Fiecare
cicatrice de pe inima mea reprezintă o persoană
căreia i-am dăruit dragostea mea. Rup o bucată
din inima mea şi o dau celor de lângă mine. Şi
adesea ei îmi dau în schimb o parte din inima
lor, care ia locul rămas gol din inima mea. Dar
pentru că bucăţile nu se potrivesc chiar
perfect, am rămas cu câteva margini colţuroase
şi porţiuni pe care le preţuiesc foarte mult,
căci ele îmi amintesc de iubirea, pe care am
dăruit-o altora. Uneori am dăruit bucăţi din
inima mea, fără ca să primesc nimic în schimb,
nici măcar o bucăţică din inima lor. Acestea
sunt rănile deschise. A dărui iubire înseamnă
uneori a-ţi asuma un mare risc. Chiar dacă
aceste răni sunt dureroase, rămân deschise şi
îmi amintesc de iubirea pe care o am faţă de
oameni şi sper că se vor întoarce într-o zi şi
vor umple locurile goale. Îţi dai seama acum în
ce constă adevărata frumuseţe a inimii?
Tânărul era pe punctul de a începe să plângă, se
apropie de bătrân, îşi strânse inima tânără şi
perfectă şi smulse o bucată din ea. Apoi i-o
întinse bătrânului cu mâinile tremurânde.
Bătrânul i-a primit bucata şi a pus-o în inima
lui. Apoi a rupt o bucată şi din inima lui
bătrână şi brăzdată de cicatrici şi umplu cu ea
rana din inima tânărului. Se potrivea, dar nu
perfect, căci marginile erau cam colţuroase.
Tânărul şi-a privit inima, care nu mai era
perfectă, dar care acum era mai frumoasă ca
niciodată, căci simţea pulsând în ea dragostea
din inima bătrânului. Se îmbrăţişară şi plecară
împreună.
Oare câte astfel de răni şi cicatrici are inima
noastră?
(Ursula Schnidrig)
|
|
Cum ne rugăm? |
17 ianuarie 2009 |
Un bătrân a rămas într-o capişte (templu
idolesc), unde se ruga lucrând. Şi au venit
dracii, zicându-i lui: du-te de aici, din locul
nostru! Iar bătrânul a zis: nu-i locul vostru,
voi nu aveţi loc. Şi au început dracii să-l
tulbure, să-i risipească lucrul lui, smicelele
lui de finic. Iar bătrânul se nevoia să le adune
pe ele. Mai pe urma dracul apucându-l de mână,
îl trăgea, voind să-l scoată afară. Dar ajungând
bătrânul la uşa, văzând că nu-i glumă, cu
cealaltă mână s-a apucat de uşă, strigând din
adâncul sufletului: Iisuse, ajută-mi ! Şi îndată
a fugit dracul. Şi bătrânul a început a plânge.
Iar Domnul i s-a arătat lui şi i-a zis: de ce
plângi? Şi a răspuns bătrânul: fiindcă dracii
îndrăznesc şi reuşesc să-l tulbure pe om şi să-l
necăjească. Si i-a zis lui: asta pentru că te-ai
lenevit; te rugai cu mintea împrăştiată, căci
când M-ai căutat cu adevărat, strigând din
suflet, ai văzut cum M-am arătat ţie!
Acestea le zic, căci este trebuinţă de multă
osteneală şi de nu se va osteni cineva, nu poate
să aibă pe Dumnezeu cu sine, căci El pentru noi
S-a răstignit.
(după Patericul Egiptean - Avva Ilie)
|
|
Pomul cu roade |
16 ianuarie 2009 |
Un om asuprit de cei invidioşi şi necredincioşi,
s-a dus şi s-a jelit la duhovnicul său zicând:
"Ce au cu mine, părinte, de nu mă lasă în pace?"
Părintele l-a luat cu sine în livadă şi i-a zis:
"Iată, fiul meu, ai aici pilda vieţii:
crezi, tu, oare, că cineva aruncă cu pietre în
pomii cei neroditori, care nu au decât frunze?
Nu, fiule, oamenii aruncă cu pietre doar în cei
roditori. Fii fericit că te asupresc oamenii,
căci te asemeni pomului cu roade..."
De atunci, omul nostru nu s-a mai văitat de
răutatea semenilor.
|
|
Nisipul
şi piatra |
15 ianuarie 2009 |
Doi prieteni mergeau împreună prin deşert.
La un moment dat s-au certat, şi unul
dintre ei i-a spus vorbe grele celuilalt şi l-a
lovit.
Acesta din urmă, îndurerat, fără cuvinte,
a scris pe nisip:
"Astăzi, cel mai bun
prieten m-a jignit şi m-a lovit."
Au continuat să meargă şi au ajuns la o
oază, în lacul căreia au decis să se răcorească.
Cel care fusese pălmuit a fost cât pe ce
să se înece, dar prietenul său l-a scos la mal.
După ce şi-a revenit, cel salvat a scris
pe o piatră:
"Astăzi, prietenul
meu cel mai bun a fost lângă mine când am avut
nevoie de el."
Celălalt l-a întrebat:
- Când te-am lovit ai scris pe nisip, iar
acum ai scris pe o piatră. De ce?
Acesta i-a răspuns:
- Când sunt rănit
scriu pe nisip pentru ca vânturile să şteargă
amintirea suferinţei. Dar când cineva îmi face
un bine sap această amintire în piatră, pentru
ca ea sa dăinuie, neştearsă…
|
|
Când ne botezăm?
|
14 ianuarie 2009 |
Astăzi fiind Odovania Praznicului Botezului
Domnului, vreau să mai zăbovim puţin asupra
acestui eveniment, citându-l pe Părintele Cleopa
Ilie:
„După mărturia Sfântului Ioan Damaschin, opt
sunt botezurile.
Primul botez
a fost potopul, pentru curmarea păcatului
(Facere 7, 17-24).
Al doilea botez
a fost trecerea evreilor prin mare şi prin nor,
căci norul este simbolul duhului, iar marea al
apei
(Ieşire 13, 22; I Corinteni 10,
2).
Al treilea botez
a fost botezul Legii Vechi, numit “tăierea
împrejur”.
(Facere 17, 10-14).
Al patrulea
este botezul lui Ioan, numit botezul pocăinţei
(Matei 3, 1-11).
Acest botez a fost introductiv şi conducea pe
cei botezaţi la pocăinţă şi la credinţă în
Hristos.
Al cincilea botez
este botezul creştin prin apă şi prin Duhul
Sfânt, instituit de Domnul nostru Iisus Hristos,
prin cuvintele adresate ucenicilor Săi:
Mergând, învăţaţi toate
neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh
(Matei 28, 19).
Acesta este cel mai mare botez din cele amintite
până acum. El se face prin afundare în apă în
numele Preasfintei Treimi şi este mântuitor
pentru că iartă toate păcatele şi aduce în
inimile noastre harul Sfântului Duh. Noi toţi ne
botezăm cu acest botez desăvârşit prin apă şi
prin Duh, fără de care nimeni nu se poate
mântui.
Al şaselea botez,
care este de o măsură cu Botezul creştin, prin
apă şi prin Duh, este botezul prin pocăinţă şi
prin lacrimi, adică Sfânta Spovedanie, prin care
ni se dezleagă toate păcatele.
Al şaptelea
şi cel mai desăvârşit este botezul prin sânge şi
mucenicie pentru dreapta credinţă, cu care
Însuşi Hristos S-a botezat pe Cruce în locul
nostru.
Al optulea
şi ultimul botez este focul cel veşnic de după
judecata obştească. Acest botez nu este
mântuitor, ci pe de o parte distruge răutatea şi
păcatul, iar pe de altă parte pedepseşte
necontenit
(Dogmatica, cap.IV, p.247-252)”.
Am expus cele de mai sus pentru că am auzit pe
cineva întrebând pe un preot ortodox:
- Părinte,
sunt unii care susţin că Domnul Hristos s-a
botezat la 30 de ani de
aceea şi ei îşi botează copiii tot la 30 de ani.
E adevărat? Răspunsul părintelui a fost:
- DOMNUL
IISUS HRISTOS S-A BOTEZAT LA 8 ZILE,
când a fost tăiat împrejur. Acesta era botezul
în vigoare în acel moment.
|
|
Fără
cuvinte |
13 ianuarie 2009 |
Orgoliul, semn al mândriei, te face să pierzi de
multe ori!
Doi soţi, un bărbat şi o femeie, pentru nişte
nimicuri, s-au certat. Se mai întâmplă în
familie, chiar şi în familiile creştine. Şi nu
vorbeau. Fiecare o făcea pe supăratul, fiecare
îl considera pe celălalt că e vinovat şi nu voia
nici unul să rupă tăcerea; mai ales bărbatul,
care se considera superior, fiind şi om de
afaceri.
La un moment dat, bărbatul trebuia să plece
într-o călătorie de afaceri şi avea avion a doua
zi dimineaţă. De obicei, când trebuia să se
scoale mai de dimineaţă, îl trezea soţia, dar
acum, fiind hotărât să nu rupă el tăcerea
primul, nu i-a zis soţiei să-l trezească. Totuşi
avea nevoie se trezească mai de dimineaţă, de
aceea, fiind mai „înţelept” (ca de obicei), a
scris pe o bucată de hârtie "Te rog să mă
trezeşti la ora 5“ şi a lăsat biletul unde
ştia că soţia o să-l găsească.
În dimineaţa următoare, bărbatul se trezeşte şi
vede că este ora 9 şi că a pierdut avionul.
Furios, tocmai se pregătea să se certe iar cu
soţia lui pentru că nu l-a trezit, când, lângă
pat, ce credeţi că observă: lângă hârtia pe care
scrisese el seara "Te rog să mă trezeşti la ora
5“, era un bileţel pe care scria "Este ora 5.
Trezeşte-te !". Fără… cuvinte.
|
|
Învaţă de la toate |
12 ianuarie 2009 |
Învaţă de la
toate, să ai statornic drum,
Învaţă de la flăcări, că toate-s numai
scrum,
Învaţă de la umbră, să taci şi să
veghezi,
Învaţă de la stâncă, cum neclintit să
crezi,
Învaţă de la soare, cum neclintit s-apui,
Învaţă de la piatră, cum trebuie să
spui,
Învaţă de la vântul ce-adie prin poteci,
Cum trebuie prin lume de liniştit să
treci.
Învaţă de la
vierme, că nimeni nu-i uitat,
Învaţă de la nufăr, să fii mereu curat,
Învaţă de la flăcări, ce-avem de ars în
noi,
Învaţă de la ape, să nu dai înapoi.
Învaţă de la umbră, să fii smerit ca ea.
Învaţă de la stâncă, să-nduri furtuna
grea.
Învaţă de la soare, ca vremea să-ţi
cunoşti,
Învaţă de la stele, că-n cer sunt multe
oşti;
Învaţă de la
greier, când singur eşti, să cânţi.
Învaţă de la lună, să nu te înspăimânţi;
Învaţă de la vulturi, când umerii-ţi
sunt grei.
Şi du-te la furnică, să vezi povara ei…
Învaţă de la floare, să fii gingaş ca
ea,
Învaţă de la soare, să ai blândeţea sa;
Învaţă de la păsări, să fii mai mult în
zbor,
Învaţă de la toate, că totu-i trecător.
Învaţă de la
toate, că toate sunt surori,
Cum treci frumos prin viaţă, cum poţi
frumos să mori.
Ia seama,
fiu al jertfei, prin lumea-n care treci:
Să-nveţi din tot ce piere, ca să
trăieşti pe veci.
(din lirica norvegiană)
|
|
Care-i mai mare? |
11 ianuarie 2009 |
Se spune că într-o vreme, undeva, într-un sat,
oamenii trăiau în deplină armonie şi pace. Se
ajutau între ei, erau cinstiţi şi foarte
fericiţi. Între ei nu existau certuri,
neînţelegeri, furturi, tâlhării, din care cauză
în sat nu aveau nici autorităţi: nici primar,
nici jandarm, nici judecător.
Starea asta de lucruri însa nu i-a convenit
vrăjmaşului
şi
de aceea s-a gândit cum să facă el ca să-i
învrăjbească. Şi ce credeţi c-a făcut? Într-o
zi, luând chip de negustor, se duce în sat şi
strigă ca să-l audă cât mai mulţi:
- Mă, care-i mai mare între voi? că vreau să
stau de vorbă cu el! Am ceva să-i spun!
Atunci ei se uitau miraţi unul la altul, căci nu
ştiau pe vreunul dintre ei a fi mai mare, însă
în mintea fiecăruia a început să încolţească
gândul că el ar putea să fie mai mare, pentru
anumite merite. Şi a început între ei cearta;
fiecare dorea să fie mai mare.
De atunci s-a terminat cu pacea şi armonia în
satul lor. Ce uşor i-a învrăjbit diavolul:
„care-i mai mare?”
Aşa se întâmplă peste tot unde fiecare vrea să
fie mai mare.
Dar ce zice Hristos?
„…care va vrea să fie mare între voi, să fie
slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi
între voi, să fie tuturor slugă”. (Mc.
10,43-44)
Oare pentru a ne fi slugi, vor unii ca să fie
mai-marii noştri? Bine-ar fi! Oare se gândesc
aceştia la răspunderea pe care vor să şi-o ia?
căci vor răspunde înaintea lui Dumnezeu pentru
fiecare supus în parte, fie în plan familial,
fie în plan social, politic sau religios.
Tare mă tem că e aşa cum spune Sfântul Apostol
Iacov :
„De unde vin războaiele şi de unde certurile
dintre voi? Oare, nu de aici: din poftele
voastre care se luptă în mădularele voastre?” (Iacov
4,1)
Şi care sunt poftele noastre? Acestea sunt:
mândria, trufia, semeţia, slava deşartă,
orgoliul, iubirea de sine, lauda de sine, îndreptăţirea
de sine,
mulţumirea de
sine,
trâmbiţarea de sine,
plăcerea de sine,
părerea
de sine,
închipuirea de
sine,
simţirea de
sine,
îngâmfarea de
sine,
cinstea de sine,
încrederea
in sine,
rezemarea pe
sine,
bizuirea pe sine…
|
|
Pildă |
10 ianuarie 2009 |
Un bătrân stătea împreună cu nepotul său şi-l
învăţa:
"În viaţa fiecărui om de pe pământul ăsta se dă o
luptă crâncenă, o luptă între doi lupi. Unul rău: el
întruchipează frica, mânia, invidia, lăcomia,
autocompătimirea, aroganţa, viclenia, lenea.
Celălalt e unul bun: el aduce bucuria, liniştea,
smerenia, pacea, dragostea, încrederea, dărnicia,
adevărul, blândeţea, mila."
Copilul priveşte întrebător pe bunicul lui: "Şi care
dintre ei va învinge?".
Bătrânul îl priveşte în ochi, şi-i spune: „Cel
pe care îl vei hrăni!”
|
|
Pernuţele |
9 ianuarie 2009 |
Când mă gândesc câte îngenuncheri a făcut Domnul
nostru Iisus Hristos pe drumul Golgotei, de dragul
nostru, istovit, cu Crucea în spate şi când privesc
mulţimea pernuţelor din biserici pe care se aşază în
genunchi creştinii pentru câteva minute, la slujbe,
ca să le fie mai comod, încerc un sentiment de jenă,
de ruşine faţă de Mântuitorul nostru.
Când îmi aduc aminte câte ore în şir, timp de trei
ani, s-a rugat în genunchi, pe o piatră, Sfântul
Serafim de Sarov, iarăşi mă ruşinez.
Când mă gândesc că Sfântul
Simeon
Stâlpnicul a stat 47 de ani în picioare pe un stalp,
iar bisericile sunt pline de scaune, iar mă jenez.
Nu, nu sunt pentru scoaterea pernuţelor sau a
scaunelor din biserică, căci sunt şi oameni
neputincioşi şi bolnavi, iar pentru cine e la o
anumită vârstă, trebuie un pogorământ, mai ales
pentru cei care vin dis-de-dimineaţă în biserică,
dar nu trebuie nici să cădem în extrema cealaltă,
adică să transformăm biserica în sală de teatru, de
concert.
În primele veacuri ale creştinismului slujbele se
ţineau prin catacombe, pe sub pământ, la lumina
opaiţelor şi lumânărilor, iar mulţi din creştinii de
atunci, pentru dragostea şi nevoinţa lor, au ajuns
sfinţi. Acum ce vedem în biserici: lumină electrică,
calorifere, aer condiţionat, covoare moi, staţie de
amplificare, ferestre şi uşi de termopan. Toate
condiţiile, tot confortul! Nu e rău, dar acestea,
din păcate, nu conduc la viaţă creştinească mai
intensă, ci mai degrabă la somn şi la lenevie. Să nu
uităm scopul pentru care venim la biserică! Să facem
şi noi un pic de jertfă, din respect pentru jerfa
supremă a Împăratului nostru, Iisus Hristos. Măcar
atât: să uităm câteva minute de genunchii noştri şi
să ne amintim de rănile şi pătimirile Lui pentru
noi. Amin!
|
|
Darul tău |
8 ianuarie 2009 |
…dacă îţi vei aduce
darul tău la altar şi acolo îţi vei aduce aminte că
fratele tău are ceva împotriva ta, lasă darul tău
acolo, înaintea altarului, şi mergi întâi şi
împacă-te cu fratele tău şi apoi, venind, adu darul
tău. (Mt.
5,23-24)
Aţi văzut pe cineva să-şi
lasă darul său la uşa altarului şi să alerge la
vreun frate pentru a se împăca? Eu n-am văzut şi
nici n-am auzit până acum de aşa ceva. Sau poate că
nu mai există între creştini certuri, neînţelegeri.
Ba există, o să spuneţi. Dar atunci de ce nu vezi
creştini care să lase darul la uşa altarului şi să
alerge la împăcare? Mai ales că fraţii sunt tot în
biserică şi nu trebuie să alege mai mulţi kilometri.
Răspunsul este cunoscut: mândria.
Fiecare crede că nu el e
vinovat sau că e de datoria celuilalt să ceară
iertare. Cum ne mai înşelăm! Dar nu de asta voiam să
vorbesc acum, ci de o altă comportare pe care o au
unii creştini când aduc darul lor la altar.
Unii, care n-au venit cu
anii pe la biserică, nu ştiu că „se plăteşte
Liturghia” la uşa din miazănoapte a Sfântului Altar.
De aceea, cu lumânarea în mână, parcă speriaţi, îi
vezi horbocăind prin faţa Sfântului Altar. Alţii vor
chiar să intre în altar. Bineînţeles că fraţii mai
„vechi”, cu mai multă experienţă, se reped la ei,
dându-le indicaţiile de rigoare.
Alţi creştini, mai
cunoscători ai ritualului ortodox, se duc întins cu
lumânarea către ţintă: uşa diaconească de
miazănoapte. Însă cum preotul zăboveşte şi nu
deschide uşa imediat, îşi pierd răbdarea. Probabil
au lăsat rând pe undeva, la piaţă, la dentist sau în
altă parte şi, tot fiind în zonă, s-au gândit că nu
e rău să plătească şi o Liturghie. Şi cum preotul
tot nu iese în întâmpinare, încep să se uite în
stânga, în dreapta, înapoi, după care bat disperaţi
în uşă şi în cele din urmă o deschid puţin ca să-l
atenţioneze pe slujitorul altarului că e cineva la
uşă.
Toate acestea distrag
atenţia celor din biserică, tulburând liniştea celor
ce au venit mai de dimineaţă la slujbă.
Trebuie ştiut că preotul
în altar nu doarme, ci are de îndeplinit un anumit
ritual, trebuie să zică nişte rugăciuni şi ştie
dânsul când trebuie să iasă spre a primi darurile
credincioşilor. Este bine să mergem la slujbă mai de
dimineaţă şi să scriem pe o hârtiuţă, citeţ, (bine
ar fi de acasă) pe o coloană numele celor
vii,
iar pe altă coloană numele celor
adormiţi,
adică un pomelnic. E bine, de asemenea, să folosim
lumânările oferite de biserică şi nu cumpărate din
altă parte. E bine să avem o ţinută cuviincioasă,
mai ales femeile, spre nu a produce sminteală în
sfântul locaş. E bine ca, în cazul celor căsătoriţi,
liturghia să o plătească bărbatul sau un copil.
Darurile la Sfântul Altar (pâine, vin, tămâie,
lumânări, ulei pentru candele), însoţite de
pomelnice, se aduc până la ieşirea cu cinstitele
daruri, adică după cântarea Heruvicului.
Să nu dăm în mâna preotului bani rupţi sau expiraţi.
Şi mai sunt şi alte norme de bună cuviinţă pe care
le veţi afla frecventând mai des slujbele bisericii,
căci de-acolo le-am aflat şi eu.
|
|
Sfântul
Ioan Botezătorul |
7 ianuarie 2009 |
Mesajul Sfântul Ioan a fost:
„Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor”
(Matei 3, 2…) şi
„Faceţi roade vrednice de pocăinţă.”
(Luca 3, 8)
Dar ce este pocăinţa?
Pocăinţa înseamnă schimbarea gândirii.
Cuvântul din limba greacă tradus în limba română
«pocăinţă» este
metanoie
de la [meta
] — a schimba, şi [noie] —
minte, gândire. Deci, pocăinţa este o schimbare a
gândirii, a conceptului despre viaţă.
"Omul care vrea să se pocăiască de păcate trebuie să
se oprească hotărât, de a mai păcătui, în primul
rând; în al doilea rând, să meargă la biserică şi să
se spovedească de toate păcatele sale; al treilea să
facă un canon potrivit cu păcatele sale; al
patrulea, să se căiască din inimă mereu pentru ce a
făcut şi să regrete toată viaţa, iar în al cincilea
să se curăţească prin lacrimile vărsate la
rugăciune, căci numai aşa se poate apropia de Mielul
lui Dumnezeu ca să-L primească prin Taina Sfintei
Împărtăşanii.
Nu există iertarea păcatelor fără spovedanie
la un preot duhovnic iscusit şi fără împlinirea unui
canon. Sfântul Ioan spune: "Faceţi fapte vrednice de
pocăinţa voastră! Auziţi, fapte vrednice de pocăinţa
voastră. Cuvântul "pocăinţă" era strigătul adresat
trufiei din lume, era o chemare adresată
cărturarilor şi fariseilor vremii care îngropaseră
legea lui Moise şi cuvintele profeţilor în nişte
vorbe fără suflet şi în forme fără viaţă.
Pocăinţa după cum o predică Sfântul Ioan este o
virtute şi o şcoală, care trebuie practicată în
toată viaţa omului, e virtutea naşterii şi şcoala
smereniei; e lupta morală de a face totdeauna fapte
după voia şi legea lui Dumnezeu; este taina care-l
renaşte pe om, înnoindu-i botezul cel dintâi, pe
care l-a întunecat cu păcatele lui. În casa unde nu
se face pocăinţă intră mânia lui Dumnezeu şi securea
stă la rădăcina pomilor. De aceea vedem necazuri
care mai de care mai grele, fiindcă securea taie şi
aruncă la focul suferinţelor pe oameni, până când se
pocăiesc. Taie şi aruncă la închisoare, taie şi
aruncă la spitale, taie şi aruncă în mizerie, taie
şi aruncă pe unii soţi, unii într-o parte şi altul
în alta până se pocăiesc, până încetează a mai
păcătui, până când se spovedesc şi fac pocăinţă.
Cei care nu se pocăiesc nici în aceste
suferinţe şi-i ajunge moartea în păcate vor merge şi
dincolo în suferinţele iadului pe veci. Să fim cu
luare-aminte că securea stă la rădăcina întregului
pământ. E gata să taie Dumnezeu toată uscătura şi
s-o arunce la foc, e gata să ia foc pământul, căci
lumea nu vrea să se pocăiască, nu vrea să se
întoarcă la Dumnezeu".
(Părintele Visarion Iugulescu)
În această zi de mare sărbătoare toţi creştinii, şi
în special cei care-i poartă numele: Ioan, Ion,
Ioana, Ionela trebuie să-l prăznuiască creştineşte,
prin participare la Sfânta Liturghie, împărtăşire şi
apoi bucurie cumpătată în jurul mesei cu cei dragi.
|
|
Întoarcerea Iordanului |
6 ianuarie 2009 |
În luna ianuarie creştinii sărbătoresc
Boboteaza, în amintirea evenimentului petrecut
la râul Iordan, prin care Iisus Hristos a primit
botezul de la Sf. Ioan. Acesta este numit
Botezătorul deoarece şi până la apariţia
Mântuitorului pe malul râului, el îi boteza pe
iudei şi îi îndemna să-şi schimbe viaţa printr-o
curăţire sufletească. Mai mult, la Iordan, după
botezul Domnului, taina de nepătruns pentru noi,
oamenii, a Sfintei Treimi s-a dezvăluit într-o
mică măsură prin apariţia porumbelului alb (ca
prezenţă lămurită a Duhului Sfânt) şi ca glas al
Tatălui Ceresc, glas care a fost auzit de toţi
cei prezenţi - rămaşi înmărmuriţi.
De atunci - de aproape 2000 de ani - pe malul
Iordanului are loc o procesiune la care
participă mulţime mare de oameni. Vis
ŕ
vis de malul israelian, pe pământul Iordaniei,
despărţiţi doar de râul (lat de vreo 10 m) care
este şi graniţă, alte sute de creştini
prăznuiesc Boboteaza cu mare entuziasm.
Am fost martorul ocular al minunii
"întoarcerii Iordanului",
chiar de Bobotează, moment în care se sfinţesc
apele printr-o slujbă specială. De altfel,
aghiazmă înseamnă chiar sfinţirea apei (din lb.
greacă), iar apa sfinţită atunci, numită şi
"aghiazmă mare", ţine vreme îndelungată. Toţi
cei prezenţi la Iordan ştiau aceste lucruri, şi
manifestarea lor a fost una pe măsură. Imediat
după slujbă, sub privirile Patriarhului şi
delegaţiei sale, oamenii au sărit în apa deloc
caldă (chiar dacă afară erau vreo 15 grade), să
prindă crucea care a fost aruncată în mijlocul
râului. În acelaşi timp, s-au eliberat porumbei
albi, care au înconjurat fix de trei ori
mulţimea, şi duşi au fost. Zarva crescuse pe
malurile pline de trestie ale Iordanului, iar
mulţimea pestriţă (rase, neamuri, porturi,
obiceiuri etc.) se manifesta zgomotos. Cele
câteva mii de suflete aşteptau înfrigurate
minunea: "întoarcerea" râului înspre izvoare!
Unduirea umană se mai potolise niţel, unii
începuseră chiar să plece, eu însumi strângeam
aparatele foto, când un glas jugulat de emoţie
ne-a făcut să tresărim: "Iordanul, priviţi
Iordanul!". Într-adevăr, am rămas mut de uimire!
Fiind la 2 metri de apă, am putut vedea perfect
cum râul mâlos, care cursese până atunci
imperturbabil de lin, a prins a fierbe. Dar cum?
Exact între locul din amonte, în care Patriarhul
Ierusalimului aruncase crucea, şi locul din
aval, unde eram noi - şi unde se şi termina
mulţimea pelerinilor adunată pe mal.
Aşadar, râul îşi tulburase curgerea exact pe o
distanţă de 100 de metri. Mai sus, era perfect
lin; după noi, la vale - neted ca-n palmă...
Privind acest fenomen inexplicabil, aveai
senzaţia unui uriaş fierbător pus pe fundul
apei, care-i agita suprafaţa, într-o "fierbere"
nemaipomenită.
Vă imaginaţi ce vuiet, ce entuziasm a cuprins
mulţimea! Oamenii s-au aruncat cu zecile în apă,
alţii luau bidoane întregi, mulţi se rugau
fierbinte, unii priveau în gol, amuţiţi. Pentru
toţi cei prezenţi, a fost o zi de neuitat. Şi
acest lucru se întâmplă la fel, punctual, de
aproape două milenii! Aşa uiţi de oboseala
zilei, de marşul prin deşert câţiva kilometri
dus-întors (de unde se opresc autocarele), uiţi
de sete sau foame. Pur şi simplu rememorezi
fiecare imagine tulburătoare şi nu conteneşti să
te gândeşti că ai fost martorul unei minuni care
s-a petrecut sub ochii tăi.
(Răzvan
Bucuroiu – Lumea
Credinţei)
|
|
O poveste adevărată |
5 ianuarie 2009 |
În Scoţia trăia un
ţăran sărac care se numea Fleming. Într-o zi,
aflându-se la lucru pe câmp ca să-şi câştige pâinea,
a auzit un strigăt de ajutor, a alergat în direcţia
de unde venea şi a dat peste un copilandru care
căzuse în cursa unei mlaştini şi începuse să se
scufunde. L-a tras afară, l-a spălat şi i-a dat
drumul.
A doua zi s-a pomenit la uşa casei cu
un nobil englez.
– Sunt tatăl copilului pe care l-ai
salvat de la moarte şi am venit să te recompensez.
– Sire, eu nu am făcut-o pentru vreo
răsplată şi nici nu am de gând s-o accept. Dumnezeu
a vrut ca fiul dumneavoastră să strige, iar eu să
fiu aproape.
– Acesta e băiatul dumitale? a
întrebat nobilul, cu ochii pe tinerelul care tocmai
îşi făcuse apariţia şi care era cam de aceeaşi
vârstă cu copilul său.
– Da, e fiul meu, a răspuns ţăranul.
– În cazul acesta, îmi dai voie să-i
ofer copilului dumitale nivelul de educaţie pe care
i l-aş da fiului meu?
Ţăranul s-a învoit bucuros, tânărul a făcut studii
strălucite, pe care şi le-a desăvârşit la celebra
Facultate de Medicină „Holy Cross Hospital” din
Londra şi a devenit
savantul Alexander Fleming, cel care a descoperit
penicilina şi a fost apoi încununat cu Premiul
Nobel.
Între timp, fiul nobilului s-a
îmbolnăvit de o gravă pneumonie şi a scăpat cu viaţă
în urma unui tratament cu penicilină. Numele
nobilului care l-a întreţinut la studii pe Fleming
este Randolph Churchill, iar fiul său, salvat de la
moarte prin penicilina lui Fleming, a intrat în
istoria glorioasă a Marii Britanii sub numele de
Winston Churchill.
CONCLUZIA:
O binefacere, cât de mică, se poate revărsa oricând
asupra binefăcătorului, chiar şi aici, pe pământ.
|
|
Maxime remarcabile |
4 ianuarie 2009 |
Sunt succese care te înjosesc şi înfrângeri care
te înalţă.
(N. Iorga)
Numai după invidia altora îţi dai seama de
propria ta valoare.
(Tudor Muşatescu)
Dacă găseşti un drum fără obstacole, probabil că
drumul acela nu duce nicăieri.
(J.F.Kennedy)
Dacă vrei să ştii cine este un om, dă-i o
funcţie de conducere.
(Robert Brasillach)
Nimeni nu e de neînlocuit dar, uneori, este
nevoie de mai multe persoane pentru a înlocui
una singură.
(Claire Martin)
Violenţa este ultimul refugiu al incompetenţei.
(Isaac Asimov)
Cel mai greu lucru de păstrat e echilibrul.
(Jean Grenier)
Oboseala şi lenea au aceleaşi simptome.
(Bissane de Soleil)
|
|
Nemulţumirea |
3 ianuarie 2009 |
Am citit în copilărie o poveste care mi s-a
părut plină de tâlc.
Undeva, într-o pădure, trăiau în deplină armonie
o gogoaşă, o vrăbiuţă şi un şoricel. Fiecare
dintre ei îşi îndeplinea cu bucurie rolul pe
care îl avea în această familie. Gogoaşa era
gospodina casei: făcea ordine şi curăţenie în
casă, făcea mâncare, aşeza masa şi toate
treburile ce ţin de menaj.
Şoricelul avea alte îndeletniciri: mărunţea
lemnele pentru foc, din porumb făcea mălai, din
grâu făină pentru pâine şi alte treburi în
ogradă.
Vrăbiuţa, fiind mai sprintenă, aducea acasă
crenguţe pentru foc, boabe de pe câmp,
viermişori din copaci şi altele asemenea
îndeltniciri legate de aprovizionare.
Şi au trăit ei mulţi ani aşa, mulţumiţi şi
fericiţi, fără să cârtească, fără să dorească
altceva. Însă, la un moment dat, fiecare a
început să gândească despre sine că face prea
mult pentru ceilalţi, că rolul lui în familie
este prea obositor, că fără el, vine falimentul.
De aceea, n-au mai rezistat şi într-o seară au
convocat un consiliu de familie în care fiecare
şi-a spus ceea ce avea pe inimă. Mai întâi a
luat cuvântul gogoaşa, care a spus:
-
M-am săturat ca în fiecare
zi să stau numai în casă, să fac mâncare! M-am
îngălbenit de tot! Aş vrea să mai ies şi eu
puţin la aer, să mai cunosc lumea! După gogoaşă
ia cuvântul şi şoricelul:
-
Şi eu m-am săturat să stau
mereu pe afară, mai ales iarna. Mi-au îngheţat
mustăţile şi lăbuţele. Aş vrea să mai stau şi eu
în casă, la căldură, să mă mai relaxez! După cei
doi, ridică glasul şi vrăbiuţa:
-
Să ştiţi că şi eu m-am
săturat să tot alerg toată ziua. Nu vedeţi ce
slabă sunt! Aş vrea şi eu să fiu mai pe lângă
casă. Nici în colivie, dar nici umblând haihui!
După ce şi-a spus fiecare oful, nemulţumirea şi
doleanţele, au stabilit ca fiecare să aibă o
altă atribuţie, după cum şi-a dorit fiecare
(rotirea cadrelor).
Acasă, pentru menaj, a rămas şoricelul, în
ogradă, vrabia, iar la aprovizionare, gogoaşa. A
doua zi fiecare şi-a preluat cu bucurie noua
funcţie.
Aşadar, şoricelul trebuia să facă mâncare, să
deretice şi toate celelalte. A pus oala cu apă
pe foc, ca să facă o ciorbiţă. Neavând el
experienţă în arta culinară, a pus în apa
fierbinte câteva zarzavaturi, dar gustul nu îi
era de loc pe plac şi nu ştia ce să mai facă.
Într-un târziu şi-a adus aminte că gogoaşa,
fosta bucătăreasă, pentru a da gust mâncării,
intra în oală şi, fiind ea grasă şi uleioasă,
ciorba căpăta un gust minunat. Bucuros de idee,
a ţâşnit în oala cu ciorbă, dar… s-a opărit tot
şi cu greu a ieşit de acolo, ascunzându-se
într-un loc răcoros, unde zăcea.
Vrabia, şi ea bucuroasă pentru noua funcţie,
ieşind în curte, s-a căznit toată ziua să spargă
boabele de porumb şi grâu, dar puţin a reuşit.
Ba mai mult, vrând să taie lemne, şi-a rupt
ciocul într-un nod.
Şi bucuria gogoaşei s-a transformat în necaz,
căci umblând prin pădure după aprovizionare,
fiind ea grasă şi frumoasă, a văzut-o o vulpe şi
toată ziua a alergat-o ca s-o mănânce. Cu greu a
scăpat şi, zgâriată şi istovită, fără nimic în
traistă, s-a întors acasă unde i-a întâlnit pe
ceilalţi doi membri de familie, la fel de
supăraţi şi bolnavi. Atunci şi-au dat seama că
gândul de a-şi schimba atribuţiile şi
nemulţumirea lor i-a făcut acum să sufere.
La fel se întâmplă şi cu oamenii: câţi nu vor,
nemulţumiţi de starea lor, să-şi schimbe
atribuţiile, serviciul, ascultarea, crucea, dar
îşi dau seama mai târziu că gândul acesta a fost
de la vrăjmaşul sau de la trufia lor.
|
|
Sfântul
Serafim de Sarov |
2 ianuarie 2009 |
Rugăciunea, postul, privegherea şi toate
celelalte practici creştine, nu constituie
scopul vieţii noastre creştine. Deşi este
adevărat că ele slujesc ca mijloace
indispensabile în atingerea acestui ţel,
adevăratul scop al vieţii
creştine constă în dobândirea Duhului Sfânt al
lui Dumnezeu. Cât despre rugăciune, post,
priveghere, pomeni şi toate faptele bune
săvârşite de dragul lui Hristos, sunt doar
mijloace spre a dobândi Duhul Sfânt.
Ţineţi minte
vorbele mele, numai faptele bune săvârşite din
dragoste pentru Hristos ne aduc roadele Duhului
Sfânt. Tot ce nu este săvârşit din dragoste
pentru Hristos, chiar dacă ar fi ceva bun, nu
aduce nici răsplata în viaţa viitoare, nici
harul Domnului în viaţa aceasta.
De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis: „Cel
ce nu adună cu Mine risipeşte”
(Luca 11:23).
(Sfântul Serafim de Saraov)
|
|
La mulţi
ani! |
1 ianuarie 2009 |
La mulţi ani cu sănătate
Şi iertare de păcate!
Anul ce începe-acum,
Să ne fie unul bun,
Încărcat cu fapte bune
Şi mai multă rugăciune!
Să-L slăvim pe Dumnezeu
Şi la bine,
şi la greu!
S-avem pace, fericire
Şi la capăt, mântuire!
|
|
vezi
şi
DECEMBRIE
2008
NOIEMBRIE 2008
|