CUVINTE SIMPLE PENTRU OAMENI SIMPLI |
Pentru Anul Nou |
31
decembrie 2008 |
"...vreau
să vă spun că, începând de la Anul Nou, grija
noastră cea mai mare trebuie să fie alta. Cel
mai mare lucru este să ne înnoim viata, să luăm
aminte, cu fiecare an nou să lăsăm câte un păcat
care ne stăpâneste cine stie de când si să punem
în locul lui o virtute. Să
iertăm greselile celor ce ne-au supărat, să-i
iertăm pe toti, să începem Anul Nou cu inima
curată si cu credintă în Dumnezeu. Să nu
începem la crâsmă cu betie, cu fluiere, cu câte
si mai câte petreceri. Că dacă începi bine din
ziua întâi, fiindcă ziua bună se arată de
dimineată, asa o să-ti meargă tot timpul!
Du-te prin sate acum, în noaptea
aceasta. Este iadul pe fata pământului! Iată cum
stiu oamenii să multumească lui Dumnezeu că le-a
mai dat un an de viată. Dar vine moartea la om
si-l strânge de gât, de nu mai poate spune nici
preotului ce a făcut, că i-a legat limba! Cât ar
mai vrea el atunci să-i mai dea Dumnezeu un
ceas. Dar nu-i mai dă! Este rânduit: când ti-o
veni ceasul, te ia si te duce. Ai vrea să te
rogi: "Doamne, mai dă-mi un minut!" Dar nu-ti
mai dă! Ai avut destule! Dumnezeu este prea
drept! Ti-a dat vreme, dar n-ai vrut să te
îndrepti, să te pocăiesti, să plângi, să te
rogi! Ti-a dat atâtia ani de viată si n-ai avut
nici o grijă. Si atunci vei vedea că nu mai este
pocăintă în timpul mortii.
Deci, să ne
gândim că, trecând un an de zile, foarte mult
trebuie să plângem lui Dumnezeu, că n-am făcut
nimic bun si să-I multumim că ne-a ajutat cu
mila si cu îndurarea Lui să trecem iarăsi 365 de
zile si să ajungem până azi.
Toti trebuie să
multumească. Toată zidirea lui Dumnezeu. Căci
viata si fiintele si toate vremurile sunt în
mâna lui Dumnezeu. Tocmai acum trebuie să
multumim lui Dumnezeu, ca să nu vină urgia
Domnului peste noi!
Asteptăm mila lui Dumnezeu, dar
odată n-ar să mai fie timp, căci vine moartea
pentru fiecare! Vine dreptatea lui Dumnezeu, de
care nu poate scăpa nimeni! Nu pot scăpa nici
împăratii. Unde sunt împărătiile? Unde sunt
faraonii Egiptului? Unde sunt sultanii turcilor?
Unde sunt craii Germaniei? Unde sunt împăratii
de care se cutremura lumea? Unde sunt cetătile?
Unde sunt orasele? Unde-i orasul Pompei si unde
este Cartagina si orasele vechi care s-au
dărâmat de cutremur?
Unde sunt cetătile lumii? Unde
sunt puternicii? Unde sunt cei învătati? Unde
sunt filosofii? Unde sunt cei care au purtat
sceptru si ale căror capete străluceau ca
soarele? Unde sunt? Praf, pământ si pulbere s-au
făcut. Asa-i dreptatea lui Dumnezeu si vai de
noi si de noi dacă cheltuim vremea în zadar.
Marele Apostol Pavel spune: Răscumpărati vremea,
că zilele rele sunt
(Ef. 5, 16).
Vom cere să mai trăim un minut si
n-ar să ne mai dea Dumnezeu! Pentru că trecem
fără griji viata aceasta si ne încurcăm cu
grijile veacului, de parcă am fi nemuritori. Fum
suntem! În toată ziua Biserica ne spune: Omul ca
iarba; zilele lui ca floarea câmpului, asa va
înflori
(Ps. 102, 15).
I-a spus Dumnezeu lui Isaia, pentru toti: Tot
trupul este iarbă si slava omului ca floarea
ierbii; uscatu-s-a iarba si floarea ei a căzut.
Si iarăsi zice Duhul Sfânt în psalmi: Zilele lui
ca umbra trec; că s-au stins ca fumul zilele
mele. Si iarăsi: Anii lor ca pânza unui păianjen
s-au socotit; si iarăsi: Zilele mele ca umbra
s-au plecat si eu ca iarba m-am uscat.
Pentru cine vorbeste aici Duhul
Sfânt? Pentru noi! Să avem urechi, să nu fim
surzi. Să nu ne astupăm urechile, că visuri
suntem sub soare. Oricine ar fi, praf si pulbere
este! Nimic nu rămâne vesnic pe pământ. Unde
sunt puternicii de care se cutremura lumea până
ieri? Du-te si vezi-i în gheenă, cum îi muncesc
dracii. Du-te si întreabă-i acolo: "Cu ce v-ati
ales din viata aceasta?" Unde a rămas
stăpânirea, unde stiinta, unde puterea
popoarelor? I-a luat moartea, după dreptate,
si-i tine în legături până în ziua Judecătii de
Apoi.
Împăratul Alexandru Macedon era
mare filosof; învătase filosofia despre suflet
si moarte de la acel mare filosof din
antichitate, Aristotel, opt ani de zile. Si tot
îl cinsteau ai lui, dar el avea cuvântul acela:
"Dacă-i moarte, nu-i nimic!"
Dar odată, tot îl lăudau:
- Măria ta, cât stăpânesti! Cât
de mare esti!...
- Măi, dacă credeti că am
stăpânire, veniti cu mine la malul mării (si
marea era tulbure în ziua aceea. Vărsa valuri si
se agita). Uite, ca să vedeti ce putere am:
Mare, îti poruncesc să stai pe loc!
Dar marea zvârlea valuri peste
el.
- Ati văzut? Ati zis că am
putere! Ati spus că eu împărătesc. Un val de
apă, tot acum mă îneacă. Nu a ascultat deloc de
mine. Cum ziceti că am putere, dacă un val de
apă nu ascultă de mine?
El era om care cunostea că omul
nu poate nimic fără Dumnezeu!
Când era să moară, l-au întrebat
generalii lui:
- Măria ta, din ce să-ti facem
mormântul? Din marmură? Din aur? Din pietre
scumpe de iachint, de hrisolit, de onix, de
ametist sau de rubin? Toate pietrele scumpe i
le-au spus. Iar el le-a răspuns:
- Dacă-i moarte, nu-i nimic! Să
nu-mi faceti mormântul meu din aur si din alte
pietre scumpe, ci să-mi faceti mormântul si
sicriul de granit. Să nu cumva să mă îmbrăcati
în haine aurite, ci simplu, ca un simplu om. Si
să lăsati la sicriu două găuri: una în stânga si
alta în dreapta.
- Dar de ce asta?
- Pe acolo să-mi scoateti mâinile
goale, ca să vadă toti că nimic n-am luat cu
mine după moarte.
Să veghem cum petrecem timpul
înaintea Domnului. Căci negresit vom muri si ne
va cere socoteală ce-am vorbit în fiecare clipă
si ce-am gândit si ce-am lucrat.
Aceasta v-o spun pentru Anul Nou!
Să multumim Preasfintei Treimi si Preacuratei
Maicii Domnului, care mijloceste pentru toată
lumea, că ne-a învrednicit să mai trecem un an.
Să ne hotărâm în inima noastră să punem început
bun si să petrecem de aici înainte cu Dumnezeu,
crestineste. Să ne împăcăm cu Dumnezeu mai
înainte de a ne răpi moartea. Amin!"
(Părintele CLEOPA ILIE)
|
|
Lucruri irecuperabile |
30
decembrie 2008 |
Există 7 lucruri care NU SE RECUPEREAZĂ:
- o piatră, după ce ai aruncat-o în mare sau
râu;
- o vorbă, după ce ai spus-o;
- o şansă, după ce ai ratat-o;
- fulgii pe care i-a luat vântul, după ce ai deschis
o pernă;
- iubirea, după ce ai pierdut-o;
- timpul (anul), după ce a trecut;
- sufletul nepocăit, după moarte.
|
|
Şampanie pentru copii |
29
decembrie 2008 |
Ieri, întâmplător, am văzut la cineva pe
masă o sticlă de şampanie pe care scria că e
pentru copii. Imaginea aceasta, sincer, m-a
şocat şi am dat căutare pe net să văd ce e cu
şampania asta. Iată ce am găsit în Jurnalul
Naţional:
"Eticheta frumos
colorată ne sugerează că şampania este destinată
copiilor. Ingredientele enumerate spun totuşi că
părinţii ar trebui să evite să le servească
acest produs celor mici. Lady Raspberry
este, după spusele producătorului, o "băutură
răcoritoare nealcoolică carbogazoasă cu suc de
zmeură". Aceasta are in compoziţie următoarele
ingrediente: "Apă, zahăr, suc de zmeură 5%,
dioxid de carbon, acidifiant: acid citric E 330,
aromă identic naturală de zmeură, conservant:
dimetilpirocarbonat E 242".
Producătorul ne mai
spune să servim acest produs rece şi să fim
atenţi, pentru că are conţinutul sub presiune.
Uită totuşi să specifice valorile nutriţionale,
care sunt cerute de Regulamentul 1924 al Uniunii
Europene şi care se aplică şi in România.
ANALIZĂ. Profesorul
Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului
de Cercetări Alimentare, ne spune că este o
băutură carbogazoasă nealcoolică
profund dezechilibrată
nutriţional cu un
conţinut in macronutrienţi reprezentat in
principal de glucidul zaharoză, ceea ce imprimă
produsului o
încărcătură glicemică ridicată.
De asemenea, băutura conţine acidifianţi, arome
artificiale şi un
conservant chimic-artificial încă neevaluat
din punct de vedere toxicologic.
Acidul citric - E330
- este un component al celulelor corpului, fiind
folosit de organism fără efecte secundare. Au
fost sesizate totuşi reacţii pseudoalergice
(intoleranţe), dar acestea sunt foarte rare.
Persoanele cu asemenea intoleranţe ar trebui să
evite toate fructele moi şi produsele obţinute
din ele.
CONCLUZII. Din cauza
conţinutului său, produsul nu este indicat
copiilor, adolescenţilor, supraponderalilor,
obezilor, femeilor însărcinate şi care
alăptează, suferinzilor de maladii hepatice,
cardiovasculare, renale, celor cu afecţiuni
dermatologice. Diabeticii vor consuma produsul
numai cu avizul medicului curant, ţinând cont de
cantitatea de glucide ingerate".
Iată ce a mai născocit vrăjmaşul şi
oamenii lui: şampanie pentru copii!!!
Durerea cea mai mare în privinţa acestei
şampanii nu o reprezintă faptul că e o otravă
pentru trup, ci faptul că e otravă, mai întâi de
toate, pentru suflet. Se doreşte obişnuirea
copiilor cu băutura, de la vârste fragede, chiar
dacă aceasta este nealcoolică. Trecerea de la
băutura nealcoolică la cea alcoolică se va face
foarte repede. Probabil că în privinţa gustului
nu sunt diferenţe prea mari. Aşa îşi face
debutul patima beţiei, iar mai târziu, părinţii
vor culege roadele. Probabil că în curând vor
apare şi "bodegi pentru copii", "baruri pentru
copii". De, drepturile copilului !
|
|
Sfatul lui Moş Crăciun |
26
decembrie 2008 |
Anul acesta Moş Crăciun a trecut şi pe la mine,
căci tot copil am rămas. De fapt toţi suntem
nişte copii, de multe ori ne manifestăm ca nişte
copii.
Şi mi-a zis Moşul: „Dragii mei, am văzut că şi
voi faceţi daruri altora de sărbători, mai ales
de Crăciun, copiilor săraci. Vă pregătiţi din
timp, cumpăraţi bomboane, ciocolată şi tot ce
găsiţi mai ieftin prin magazine, le puneţi în
punguţe şi le dăruiţi săracilor. Însă tare m-aş
bucura dacă în punguţele cu daruri aţi pune şi
ceva pentru suflet, nu numai pentru trup. Adică
o iconiţă frumoasă, o căndeluţă, o cărticică
deosebită, cu vieţi de sfinţi, cu pilde
duhovniceşti; o felicitare sau un răvaş cu un
îndemn duhovnicesc, care să mişte sufletul celui
care o primeşte şi altele asemenea. Întrebaţi-i
dacă ştiu poezii şi rugăciuni. Întrebaţi-i dacă
s-au spovedit şi împărtăşit. Îndemnaţi-i pe
părinţi să-i ducă la biserică. Daţi-le sfaturi,
cu răbdare. Dacă toate acestea ar fi însoţite şi
de nişte colinde din alea de la biserică,
bucuria săracilor ar fi şi mai mare. Şi nu
uitaţi să puneţi în punguţe şi multă, multă
dragoste, căci de aceasta duc lipsă cei mai
mulţi dintre copiii săraci. Însă, am observat –
mi-a mai zis Moşul – că voi faceţi totul
mecanic, din obişnuinţă, pentru plata cea de
sus. Uneori o faceţi cu nervozitate, la
repezeală; câteodată şi cu mândrie. Ba mai mult,
vă mai şi pozaţi dând daruri săracilor, ca…
amintire.
Să nu uitaţi, dragii mei, că şi copiii săraci
sunt tot a lui Hristos şi trebuie trataţi la fel
cum îi trataţi şi pe ai voştri. Nu faceţi precum
gospodarul care dă din obişnuinţă un braţ de
fân, vitelor şi doar atât. Copiii săraci au
suflet şi trebuie ca darul vostru să se adreseze
mai întâi sufletului. Şi să nu aşteptaţi
Crăciunul următor ca să mai treceţi iar pe la
ei. Cercetaţi-i mai des!
Spor la treabă, dragii Moşului !”
|
|
Naşterea Domnului
nostru Iisus Hristos |
25
decembrie 2008 |

M-am născut pe paie,
Într-o iesle rece;
Mi-a-ngheţat năsucul;
Tremurul nu-Mi trece.
Am venit cu pace,
Ca un fulguşor;
N-am vrut să vă tulbur
Somnul cel uşor.
Dacă e fierbinte
Inimioara ta,
Mi-aş dori să intru
Şi să stau în ea.
|
|
Colind |
24
decembrie 2008 |
Ler Domnului Doamne
Doamne, ler
Domnului Doamne
Ia ieşiţi boieri
afară
Rf. Doamne, ler Domnului Doamne
De vedeţi ce să
coboară.
Să scoboară două
flori,
Da' nu-s flori
că-s frăţiori,
Da' îi Ion şi
Văsălie,
Să întorc de la
robie.
Maică-sa când îi
vedea
Caii-n grajd ea
îi băga
Vin roşu să be`
le da.
|
|
Căderea omului |
23
decembrie 2008 |
Leonardo da Vinci, pictorul acesta mare a găsit de cuviinţă să
picteze Cina cea de Taină, luând modele… Şi a fost foarte greu să
găsească modele pentru apostoli. Pe Iisus l-a găsit foarte repede,
adică tânărul (modelul) care să arate cu faţa blândă, stând la masă.
Desigur, câteva luni, aproape un an a durat până ce a pictat chipul
lui Iisus. Dar icoana nu se sfârşea. De ce? Pentru că nu-l găsea pe
omul după care să-l picteze pe Iuda. A umblat prin taverne, prin
cârciumi, pe sub poduri, prin canale, doar-doar o găsi unul care să
arate la faţă în felul acesta, care să exprime toată viclenia, toată
nemernicia, toată prostia, tot, tot.
În sfârşit, a găsit unul. Cu câţiva gologani sau o ţuică, ce
i-o fi dat, a acceptat şi venea zilnic şi stătea pe scaun şi el îl
tot picta în icoană. La un moment dat, după câteva zile, a văzut că
omul pe care-l căutase atâta timp plângea. Şi s-a mirat: cum un
nemernic, un beţiv (cine ştie câte rele făcuse), cum de plângea
acesta? Şi l-a întrebat: ”De ce plângi?”. Şi n-a vrut să spună. Dar
până la urmă i-a spus: ”Pictore, acum doisprezece ani, tot eu am
stat pe scaunul acela când l-ai pictat pe Hristos”. Auziţi, cum
decăzuse el; tot el fusese model şi pentru Hristos şi acum era model
şi pentru Iuda. Aşa ajunsese, în halul acesta ajunsese; şi dându-şi
seama, stând aşa pe scaun cum îl punea pictorul să stea, cu punga în
mână şi gata să plece, cum e în icoană, i-a venit să plângă.
Va să zică, distanţa dintre bine şi rău, dintre lumină şi
întuneric e foarte mare. Dar trecerea noastră în lumină sau în
întuneric, urcuşul nostru către bine sau coborâşul nostru către rău,
este o distanţă foarte mică… Ne stă în putere să alegem binele sau
răul, să alegem Sfânta Liturghie sau somnul, să alegem postul sau
îmbuibarea, să alegem rugăciunea sau discoteca, să alegem înjurătura
sau Psaltirea…
(Extras din cartea: Tinerii la răscruce, Pr. Nicolae Tănase) |
|
Înţelepciune |
22
decembrie 2008 |
"Când nu vă înţeleg soţii voştri vorbiţi mai puţin cu ei despre
Dumnezeu, dar vorbiţi mai mult cu Dumnezeu despre soţii voştri".
(Arsenie
Boca) |
|
Ghinda şi dovleacul |
21
decembrie 2008 |
Într-o călduroasă zi de vară, un ţăran se întorcea de la câmp. Era
mare arşiţă şi omul se simţea tare obosit.
Văzând la marginea drumului un stejar mare şi umbros, se opri să se
odihnească puţin. Se aşeză jos, la poalele copacului, cu spatele
rezemat de trunchi. Îşi ridică privirea în sus şi văzu mulţimea de
ghindă tânără care atârna de crengile lui.
- Vai, vai, ce de ghindă, îşi zise săteanul. Dar oare de ce un copac
aşa mare şi puternic, cum e stejarul, are un fruct aşa mic şi uşor
ca ghinda? Crengile lui ar putea susţine chiar şi dovleci. Ei, da,
un stejar plin de dovleci, ce bogăţie!
Şi tot gândind şi socotind, iată că îl luă somnul şi aţipi. Dormi un
pic şi...iată că, deodată se trezi! Ce se-ntâmplase? O ghindă se
desprinsese din copac şi căzuse drept pe nasul omului nostru. Acum,
ţăranul se tot freca, căci, deşi mică, ghinda venind de sus, îl
lovise cu putere şi îl durea un pic.
- Măi, îşi zise ţăranul. Vezi, toate lucrurile cu rostul şi tâlcul
lor... Ei, na! Ce s-ar fi ales de nasul şi de capul meu dacă din
stejar ar fi căzut un dovleac şi nu o ghindă?!
Omul îşi luă haina şi îşi văzu mai departe de drum.
(după
La Fontaine) |
|
Sfântul
Ignatie |
20
decembrie 2008 |
Sfântul sfinţitul Mucenic
Ignatie, urmaş al apostolilor, al doilea patriarh al Bisericii
Antiohiei după Evod, a fost împreună cu Policarp, episcopul
Bisericii Smirnei, ucenic al Sfântului Evanghelist Ioan. Când
împăratul Traian a trecut prin Antiohia împotriva parţilor, Sfântul
Ignatie a fost adus înaintea lui. Împăratul l-a cercetat îndelung şi
a văzut că nu poate fi întors de la credinţa în Hristos. De aceea a
fost chinuit îndelung şi în felurite chipuri; dar arătându-se mai
tare decât chinurile, a fost trimis legat la Roma, păzit de zece
ostaşi, ca să fie dat mâncare fiarelor sălbatice. În drum spre Roma,
a întărit Bisericile din cetăţile prin care trecea şi se ruga să fie
mâncat de fiare, "ca să ajung, spunea el, pâine curată lui
Dumnezeu". În Roma a fost aruncat în stadion şi a fost sfâşiat de
leii sloboziţi asupra lui, de i-au rămas numai oasele cele mari. Pe
acestea le-au adunat creştinii şi le-au dus în Antiohia.
Se spune că Sfântul Ignatie a
fost Copilul pe care l-a apucat de mână Stăpânul Hristos şi l-a luat
în braţe şi a zis: "De nu se va smeri cineva pe sine ca pruncul
acesta, nu va intra în împărăţia cerurilor"; şi: "Cel ce va primi pe
un prunc ca acesta în numele Meu, pe Mine Mă primeşte". De aceea a
fost numit purtător de Dumnezeu. Pe Sfântul Ignatie l-a cinstit cu
un cuvânt de laudă şi cel între sfinţi părintele nostru Ioan Gură de
Aur.
(Sursa :
http://www.calendar-ortodox.ro/luna/decembrie/decembrie20.htm)
Ştiind că astăzi prăznuim pe Sfântul Ignatie Teoforul, m-am
uitat pe
net, din curiozitate, după câteva informaţii referitoare la viaţa
Sfântului.
Mai în toate publicaţiile am găsit că
«astăzi Biserica
Ortodoxă îl serbează pe Sfântul Ignatie, ziua în care se taie
porcii…»,
după care se trece la «tranşarea» Ignatului.
Iată ce
porcărie
am găsit într-o publicaţie electronică :
"Numele de Ignat vine
de la sarbatoarea Sfantului Ignatie Teoforul, cunoscut de toata
lumea drept Sfantul Ignat, zi ce coincide in traditia romaneasca cu
ziua in care sunt taiati porcii. Dupa munca de la taiatul si
transatul animalului, urmeaza cel mai important moment al zilei,
Pomana Porcului, la care participa toti cei care au asistat la
muncile de pana atunci. Cu toate ca este inca Postul Craciunului,
cei mai multi dintre crestini renunta la exigentele impuse de
Biserica si se infrupta cu cateva bucati de carne aburinda, stropita
cu vin din belsug, cinstind ca au avut un animal sanatos, dar si
pentru sanatatea familiei, care se bucura de suncile si muschiuletii
animalului".
Iată cum se face, foarte subtil, îndemn la încălcarea postului şi
publicitate păcatului! Iată cum se pregătesc creştinii pentru
Naşterea Domnului. Pomana Porcului este şi o blasfemie, căci se
defăimează, se ia în derâdere un ritual ortodox: parastasul sau
pomana care se face pentru un suflet răposat. Ori, animalul nu are
suflet; pentru ce se face pomană porcilor?
Asta e cu… Pomana Porcilor! |
|
Aşa
e tradiţia |
19
decembrie 2008 |
În decursul anilor am participat la slujbe la mai multe biserici
(ortodoxe). M-am dus pentru sufletul meu, nu m-am dus ca să observ
ce se petrece în jurul meu. Totuşi, vrei, nu vrei, în biserică
observi unele lucruri, care nasc semne de întrebare. Ritualul
liturgic, disciplina, ordinea şi toată rânduiala din biserică, nu
sunt peste tot la fel. Şi te întrebi: cum o fi bine? De ce unii fac
într-un fel, iar alţii altfel?
Să exemplificăm cu nişte aspecte concrete:
-
În anumite momente ale Sfintei Liturghii, se îngenunchează.
Majoritatea creştinilor se aşază în genunchi, dar mai rămâne o parte
care nu îngenuchează. Aceştia stau drepţi şi neclintiţi, privind miraţi, cu aroganţă, la cei
din jur, pentru gestul pe care îl fac.
- Pe cînd unii stau toată slujba în picioare, alţii stau cam toată slujba în genunchi;
- Unele femei vin îmbrăcate în negru şi îmbrobodite de nu li se văd
ochii, pe când altele vin… cum vin;
- Unii stau cu capul plecat, alţii privind deasupra catapetesmei,
alţii privind în spate; unii cu mâinile împreunate la piept, alţii
cu mâinile la spate, iar alţii cu metanii în mână (am văzut şi aşa
ceva), zicând (probabil) rugăciunea inimii;
- La unele biserici cântă toată suflarea, la altele doar cântăreţul,
iar la altele numai corul din balcon;
- La unele biserici slujba începe mai de dimineaţă, iar la altele
mai târziu;
-
În unele biserici, la vohod, preotul atinge credincioşii cu Sfântul
Potir, iar în altele nu;
-
Unii preoţi predică, alţii „pun” Cazania, iar alţii…
-
În unele biserici, după terminarea slujbei, la miruit, corul cântă,
iar în altele e o atmosferă de târg; multă vorbă;
-
În unele biserici ai să remarci la loc vizibil, cutia milei, iar în
altele umblă cineva cu o tavă ca să strângă „mila creştină”;
-
În unele biserici, în timpul slujbei, e linişte şi pace, iar în
altele… eşti ca pe internet: mai afli ce mai e în lume...
-
Unele biserici au în dotare şi un ceas (cu cuc), care îşi fac
din plin datoria, altele n-au;
-
În unele biserici ai să vezi cruci pe pardoseală sau pe covoare, iar
în altele nu;
-
În unele biserici tot poporul zice Crezul, sau Psalmul 50, iar în
altele doar o singură persoană.
Cât priveşte ceremonialul nunţii, al botezului, al înmormântării…,
câte bordeie, atâtea obiceie.
Şi mai sunt şi alte diferenţe, alte contraste şi practici pe care
nu-mi permit a le spune.
De ce aşa? De regulă se spune, că...
Biserica nu obligă, că e tolerantă, că aşa e
tradiţia sau obiceiul în cutare loc sau cutare biserică... Să fie
tradiţia, sau… lipsa catehizării, influenţa occidentală modernistă,
indiferenţa şi neorânduiala, care au pătruns în Biserica noastră? |
|
Postul bucuriei |
18
decembrie 2008 |
Postul Naşterii Domnului este un post de bucurie, este un post al
darurilor, este un post mai blând, un post uşor de ţinut.
Este un post al darurilor pentru că Dumnezeu ne-a făcut un mare dar
făcându-se om ca şi noi, născându-se din Fecioara Maria.
Este un post al darurilor pentru că magii
care au venit la pruncul Iisus, i-au
adus daruri scumpe şi frumoase. Şi noi trebuie să-i aducem daruri
frumoase Domnului Iisus ca şi magii, însă daruri care Îi plac lui
Dumnezeu.
Este un post mai blând şi uşor de ţinut pentru trup, pentru că în
anumite zile se face dezlegare la untdelemn, vin şi peşte. Regula e
ştiută de majoritatea creştinilor postitori: sâmbăta şi duminica
sau când pomenirea vreunui sfânt cu Doxologie cade
într-o luni, marţi sau joi, atunci se face dezlegare la peşte,
untdelemn şi vin. De asemenea, dacă miercuri sau vineri este pomenit
un sfânt în cinstea căruia se face Priveghere, se dezleagă la peşte,
untdelemn şi vin. Deşi până în ziua de 21 noiembrie mai sunt
prăznuiţi sfinţi cu Doxologie, din evlavie se obişnuieşte ca până la
praznicul Intrării Maicii Domnului în Biserică să nu se mănânce
peşte. Iar de la 20 până la 25 decembrie, indiferent dacă va fi
prăznuit vreun sfânt cu Doxologie, nu se face dezlegare la peşte,
nici măcar sâmbăta şi duminica.
De unde ştiu creştinii când e un sfânt cu Doxologie sau Priveghere?
Simplu! În calendar aceşti sfinţi sunt însemnaţi cu cruce neagră.
E bucurie mare pentru unii creştinii
postitori când văd în calendar că luni, marţi sau joi e vreun sfânt
cu cruce neagră. Nu pentru Doxologie, nu pentru Priveghere,
nu pentru viaţa sfântului, ci pentru că...
se mănâncă peşte. Asta e bucuria! Unii nici nu ştiu ce sfânt este în
ziua respectivă. Atâta ştiu, că se mănâncă peşte.
Apropo, ştiaţi că astăzi se mănâncă peşte? Eram sigur că ştiaţi! Dar
ce sfinţi prăznuim astăzi, ştiţi? |
|
Al patrulea mag |
17
decembrie 2008 |
Există o poveste tare veche, care spune că, de
fapt, au fost patru magi care doreau să se
închine Mântuitorului, la naşterea Sa.
Cel de-al patrulea şi-a vândut tot ce avea şi, cu banii obţinuţi, a
luat trei pietre scumpe: un safir, un rubin şi o perlă, pe care să
le ducă în dar Mântuitorului. Grăbindu-se să ajungă în Babilon, unde
îl aşteptau cei trei magi, acesta a întâlnit pe drum un om rănit, pe
care nimeni nu îl ajuta. L-a dus pe
bietul om la un doctor căruia i-a dat safirul pentru a-l
îngriji pe bolnav până ce se va însănătoşi complet. Toate acestea
l-au întârziat. Când a ajuns la locul
întâlnirii, magii plecaseră deja fără el, însă nu s-a descurajat, ci
şi-a continuat drumul singur, călăuzit de steaua ce-l
ducea spre Bethleem. Ajuns aici, a aflat că magii L-au găsit deja pe
prunc, că soldaţii lui Irod omoară toţi copiii nou-născuţi şi că
Sfânta Familie a plecat spre Egipt, pentru a se feri de mânia
regelui. Chiar în faţa sa, un soldat încerca să-i smulgă unei tinere
femei copilul pentru a-l omorî. Femeia îşi
apăra cu disperare pruncul. Magul i-a arătat soldatului necruţător
rubinul şi i-a spus:
- Lasă copilul să trăiască şi îţi voi da
această piatră scumpă. Nimeni nu va afla de târgul nostru.
Ademenit de nestemată, soldatul a luat piatra,
îndepărtându-se grăbit. Tânăra femeie i-a mulţumit străinului cu
lacrimi de bucurie şi recunoştinţă.
Acesta s-a hotărât să-L caute mai departe pe
Mântuitorul. Acum, mai avea un singur dar,
perla. A plecat şi el spre Egipt, unde, ani de zile, L-a căutat pe
Iisus, însă fără nici un rezultat. După 30 de ani, a aflat că
undeva, în Palestina, Mântuitorul propovăduieşte Evanghelia. Bucuros
că, în sfârşit, ştie unde îl poate găsi, s-a grăbit spre ludea.
Ajuns la Ierusalim, spre seară, a aflat că Iisus Hristos este
răstignit pe Dealul Căpăţânii. S-a grăbit magul spre locul acela cu
dorinţa să-L vadă în viaţă pe Mântuitorul,
să-I ducă darul său pe care îl păstrase de atâta timp. însă, prin
faţa lui au trecut doi soldaţi romani ce duceau în sclavie o tânără
evreică. Oprindu-i, magul le-a spus:
- Dacă îi daţi drumul fetei, vă dăruiesc
această perlă. O puteţi vinde şi împărţi banii. Veţi câştiga mult
mai mult lăsând fata liberă.
Lacomi, soldaţii au luat perla, eliberând-o pe
tânără, care, plângând de fericire, nu ştia cum să-i mulţumească
străinului. Dar magul, rugându-se cerului să-L vadă măcar o clipă pe
Mântuitorul, se grăbea spre Golgota. Acum,
nu mai avea nimic. Îi era ruşine să se închine împăratului
împăraţilor fără nici un dar. Însă, când a ajuns lângă Cruce,
Mântuitorul S-a uitat drept spre el şi i-a spus:
- În sfârşit, ai venit. Tu mi-ai adus cele mai
frumoase daruri ...
- Bine, dar nu mai am nimic, ce Ţi-am adus eu?
- a întrebat mirat magul.
- Tot ce duceai cu tine ai dat celor
neajutoraţi. Dându-le lor, Mie Mi-ai dat. Darul tău a ajuns la Mine
şi, îţi spun, că el este cel mai însemnat, căci, acela care îl
iubeşte pe Dumnezeu, îi iubeşte pe oameni.
Cine nu caută nevoile celorlalţi spre a fi de
folos cu ce poate, nu va găsi mulţumire şi bucurie, nu va afla
adevărata viaţă. Cu cât te apropii mai mult de oameni, cu atât eşti
mai aproape de Dumnezeu.
(Leon Magdan - Cele mai frumoase
Pilde şi povestiri creştin-ortodoxe)
|
|
Ispitele
începătorului |
16
decembrie 2008 |
„Începători” se numesc aceia care pun început bun pe calea
mântuirii, a credinţei ortodoxe, care, deşi au fost pecetluiţi cu
Sfântul Botez, totuşi nu au respectat mulţi ani făgăduinţele făcute
de naş la Taina Botezului, iar acum, trezindu-se, vor să înveţe
abc-ul credinţei adevărate.
De regulă trezirea unui om din somnul păcatelor se face prin alt om,
printr-un creştin care s-a trezit mai demult, care şi el, la rândul
lui, a fost trezit de alţii.
Această trezire a unui om la realitate, nu convine vrăjmaşului, de
aceea îl şicanează pe creştin în toate felurile pentru a-l deruta,
pentru a-l speria, pentru a-l face să se întoarcă din nou la mocirla
în care a fost. Aşa s-a întâmplat şi cu fratele Marian. Un caz real.
Acest frate, înainte de a-L cunoaşte pe Dumnezeu, a avut o viaţă
zbuciumată, cu multe neîmpliniri, ispite şi necazuri. Dar Dumnezeu,
care nu voieşte moartea păcătosului, ci să se întoarcă şi să fie
viu, a făcut ca într-o zi să cunoască nişte creştini practicanţi,
care au început să se ocupe de el, îndemnându-l să ia calea
bisericii. I-au făcut şi o minimă catehizare, înainte de a-l da pe
mâna preotului. Dar oamenii vrăjmaşului, prietenii lui de băutură,
au intrat în alertă şi vine prima derută, prima ispită: Vezi, mă, că
ăştia care te îndeamnă la biserică, sunt sectanţi, sunt pocăiţi, am
auzit noi de la… ! Măi să fie! Cei care îl îndemnau la cârciumă şi
la alte păcate, se declarau a fi ortodocşi şi voiau să-l ferească de
rătăcire, adică de aceia care îl îndemnau la biserică. Şi au mai
fost şi alte încercări, totuşi a început să meargă la biserică. Aici
creştinii l-au întâmpinat cu dragoste şi fiecare a încercat să-l
ajute cu ceva şi, mai ales, să-l pregătească pentru spovedanie şi
eventual împărtăşanie atunci când va hotărî duhovnicul. Şi fiecare a
început să o facă pe profesorul. Unul i-a spus: vezi, în ziua în
care te împărtăşeşti, n-ai voie să săruţi mâna preotului sau
icoanele, că-i păcat. Altul: vezi, să nu scuipi, să nu aprinzi
focul, că-i păcat. Altul: vezi, în ziua aceea să nu faci metanii,
că-i păcat. Şi fiecare l-a speriat în felul lui cu învăţături pe
care le auzise pe unde le auzise, spunându-i căi păcat cutare sau
cutare lucru pe care îl faci după Sfânta Împărtăşanie.
Vine şi ziua împărtăşaniei pentru Marian. Foarte emoţionat, cu
lumânarea tremurând în mână, s-a apropiat de sfântul potir. După ce
s-a împărtăşit, de bucurie, dar şi vădit emoţionat, a sărutat mâna
preotului şi toate icoanele pe care le-a întâlnit în cale. Dar în
câteva clipe vine diavolul (în gând) şi-i spune: Ce-ai făcut? Ai
sărutat mâna preotului şi icoanele; nu ţi-au spus fraţii că-i
păcat!? Prima ispită. Şi atunci să vezi ce mustrare de conştiinţă pe
Marian. Îşi zicea: vai, ce păcat am făcut! Dar nu s-a terminat totul
aici. Tulburat de ceea ce a făcut, la sfârşitul Liturghiei, a plecat
spre casă. În drum spre casă, necăjit cum era, a mai intrat într-o
bisericuţă, pe care a întâlnit-o în cale, ca să se uite de nişte
iconiţe pe care nu le-a găsit în biserica unde se împărtăşise. Dar
la pangar a văzut că aici preţul obiectelor de cult expuse era
diferit de preţul celor de la biserica de unde venise. Lucrul acesta
l-a tulburat. Şi ieşind, pe stradă, îşi zicea: Ia te uită la ăştia,
fac bişniţă, dau mai scump! Ptiu! (A scuipat). A doua ispită. Şi
iarăşi vine diavolul şi-i spune: Ce-ai făcut păcătosule? Ai scuipat.
Nu ţi-au spus fraţii… Tulburarea a fost şi mai mare.
A ajuns acasă şi, cu toate că nu-i ardea de mâncare, a zis să guste
totuşi ceva pentru că aşa ştia de la fraţi: duminica n-ai voie să
ajunezi!
A aprins aragazul ca să încălzească mâncarea, dar vine şi diavolul
cu a treia ispită: Ce faci? Nu ţi-au zis creştinii că n-ai voie să
aprinzi focul? Atunci a aruncat chibritul, s-a fript şi la mână şi a
căzut în deznădejde, zicându-şi: Vai, nu mă mai iartă Dumnezeu!
Numai păcate am făcut de când m-am împărtăşit. A lăsat mâncarea şi
s-a dus în sufragerie, la icoane, ca să-L roage pe Dumnezeu să-L
ierte. Şi dăi metanii. A patra ispită. Vine diavolul şi-i spune: Ce
faci? Nu ştiai că n-ai voie să faci metanii?
Poate că aţi zâmbit, citind aceste rânduri, dar sunt fapte reale şi
fiecare a trecut prin astfel de ispite în perioada „tranziţiei”.
Când creştinul merge pe „calea cea largă”, toate îi merg (aparent)
bine. Şi îl ajută şi vrăjmaşul ca să-i meargă bine, ca nu cumva în
necazuri, în ispite, în încercări, în boală, să ceară ajutorul lui
Dumnezeu.
Să fim atenţi cu „începătorii”, să nu-i intoxicăm cu mâncăruri
grele. Pentru ei cel mai bun e lăpticul de mamă.
|
|
Să lucrăm! |
15
decembrie 2008 |
Când vrem să realizăm ceva, să construim o casă, să reparăm maşina
sau coteţul animalelor, este imposibil ca lucrând să nu ne murdărim.
Ba uneori ne mai şi rănim, ne lovim peste degete, ne rupem cămaşa,
ne mai împiedicăm şi cădem. Toate acestea din neatenţia noastră sau
a altora. Ştim dinainte că se vor întâmpla aceste incidente, dar
totuşi purcedem la lucru, căci bucuria lucrului realizat este mai
mare decât aceste mici neplăceri. Şi ce bucurie simţim când vedem că
am construit o casă, care va fi un adăpost liniştit pentru noi şi
pentru urmaşii noştri; uităm de toate greutăţile şi de toată
osteneala depusă!
Tot aşa se întâmplă şi în plan duhovnicesc. Când vrem să realizăm
ceva, ne mai murdărim, ne mai rănim, ne mai împiedicăm, din
neatenţia noastră sau a altora, dar bucuria (nu mândria!!!) lucrului
împlinit este mai mare decât orice incident. Să lucrăm, dar cu
atenţie!
|
|
Să ascultăm de Stăpânitorul
stăpânitorilor |
14
decembrie 2008 |
Îmi povestea cineva că zilele trecute, mergând cu maşina spre
serviciu, aproape de ieşirea din sat, la „prins” radarul. Avea 63
km/h prin localitate. Şi pentru că era prima dată când i se întâmpla
aşa ceva, a primit avertisment şi două puncte penalizare. Dar nu era
aşa supărat că a încălcat legea (pentru care a fost sancţionat pe
dreptate), ci era tare supărat pentru că a încălcat sfatul
părintelui său duhovnicesc, care îl sfătuise să circule pe şosea cu
viteza legală.
Da, şi acesta e un aspect de care trebuie să ţină seama adevăratul
creştin: respectarea legilor ţării, căci aşa ne învaţă Biserica.
Sfântul Apostol Pavel spune: „Adu-le aminte să se supună
stăpânirilor şi dregătorilor, să asculte, să
fie gata la orice lucru bun”. Şi tot Sfântul Pavel spune:
„Voieşti să nu-ţi fie frică de stăpânire? Fă
bine, şi vei avea laudă de la dânsa… Iar dacă faci rău,
teme-te, că nu în zadar poartă sabia” (Rom. 13, 3-4). Bine, să
ascultăm de stăpânire, de legile ţării, veţi zice, dar dacă legile
ţării sunt în contradicţie cu Legea Divină, ce vom face? Atunci
vom face ceea ce ne învaţă Legea lui Dumnezeu.
Pentru aceasta trebuie să cunoaştem cât mai bine Legea Divină
cuprinsă în Sfintele Scripturi, Sfintele Canoane, Cele zece
porunci, Poruncile Bisericeşti, spre a-L asculta şi a-L cinsti pe
Dumnezeu, care reprezintă Stăpânirea absolută. Amin!
|
|
Pluguşorul |
13
decembrie 2008 |
Anul nou se apropie cu paşi repezi şi încă
de pe acum ne gândim la un
PLUGUŞOR
|
|
Sfântul Ierarh Spiridon |
+)12
decembrie 2008 |

Astăzi prăznuim pe Sf. Spiridon, care şi-a trăit mare parte din
viaţă în Cipru, unde s-a şi săvârşit în anul 348, fiind
îngropat în Biserica Sfinţilor Apostoli din Trimitunda.
Când saracinii au cotropit insula, ciprioţii au deschis mormântul
sfântului pentru a muta sfintele moaşte la Constantinopol. Atunci au
descoperit că trupul sfântului era întreg iar din mormânt venea un
miros de busuioc, semn al sfinţiei vieţii sale. Când a căzut
Constantinopolul în 1453, sfintele moaşte au fost mutate în Serbia,
după care un Părinte din Insula Corfu, Georgios Kalohairetis, l-a
adus în insula din Grecia, unde este şi acum înmormântat.
Până în ziua de azi, sfintele moaşte întregi ale Sf. Spiridon din
altarul din Corfu continuă să lucreze cu puterea lui Dumnezeu, Care
este minunat întru sfinţii Lui. El este cunoscut ca "sfântul
călător" deoarece papucii de mătase de pe tălpile sale se
uzează în fiecare an şi sunt înlocuite de praznicul său. Sf.
Spiridon este cinstit de biserică în ziua de 12 decembrie. Minunea
pe care a făcut-o în Corfu împotriva invaziei turce din 1716 este
comemorată în 11 august.
În prezent, sfintele moaşte ale Sfântului Ierarh Spiridon se află
într-o biserică din insula Corfu aflată la 100 de metri de
Mitropolie, unde se găsesc moaştele Sfintei Împărătese Teodora
(prăznuită la 11 februarie):
Spre deosebire de celelalte sfinte moaşte,
cele ale Sfântului Spiridon dispar frecvent din raclă, venind la cei
care îi cer ajutorul cu credinţă şi cu lacrimi, şi face nenumărate
minuni. De aceea, multe spitale îi poartă numele şi au în
incinta lor o Biserică cu hramul Sfântului Spiridon. Sfântul
Spiridon vine cu sfântul său trup la cei bolnavi, care îi cer
ajutorul şi îi vindecă.
Ca dovezi ale plecării Sfântului Spiridon din raclă arătăm
următoarele:
- clericii şi credincioşii văd că, pentru o perioadă scurtă de timp,
lipseşte trupul său din raclă;
- când Sfântul revine în raclă, trupul său este cald şi prăfuit;
- în fiecare an îi sunt schimbate încălţările, care sunt uzate şi
impregnate cu praf şi iarbă; este şi motivul principal pentru care
Sfântul Spiridon este ales patron al cizmarilor;
- în timpul procesiunilor religioase, Sfântul Spiridon este purtat
în raclă stând în picioare;
- în Acatistul Sfântului Ierarh Spiridon, de peste 1600 de ani,
credincioşii cântă (Icosul al 6-lea): "Bucură-te, că eşti şi cu
oamenii cu trupul petrecător; Bucură-te, al cărui trup săvârşeşte
astăzi minuni; Bucură-te, că încălţămintele tale slujesc drept
dovadă".
Când insula Corfu a aparţinut veneţienilor (catolici), aceştia l-au
cinstit pe Sfântul Spiridon cu evlavie, pentru ajutorul dobândit de
la el.
Într-o zi i-au schimbat hainele arhiereşti cu un veşmânt cusut cu
fire de aur. Sfântului Spiridon nu i-au plăcut însă straiele aurite,
pe care a doua zi veneţienii le-au găsit lângă sfânta raclă, iar
Sfântul Spiridon era din nou îmbrăcat în straiele sale arhiereşti
smerite.
La Ierusalim există o Biserică cu hramul Sfântului Ierarh Spiridon.
Într-o zi, când preotul a intrat în Biserică, l-a văzut pe Sfântul
Spiridon uitându-se pe fereastră. După ce Sfântul Spiridon a plecat,
a rămas impregnat pe geamul ferestrei chipul său. Această minune se
poate vedea şi astăzi.
Sfântului Spiridon i se fac slujbe şi ceremonii, cu scoaterea
sfintelor sale moaşte, în următoarele zile:
- în sâmbata lui Lazăr, zi în care i-a scapat de foamete pe
locuitorii din Corfu, prin aducerea de vapoare cu grâu;
- în duminica Floriilor, pentru vindecarea celor bolnavi;
- în ziua de 11 august, când i-a alungat pe turcii care voiau să
cucerească oraşul;
- în prima duminică din luna noiembrie, când îi vindecă pe
suferinzii de boli grele.
(Întâmplările
sunt povestite de Părintele Cleopa Paraschiv de la Mănăstirea Rarău
după pelerinajul său în Grecia, în volumul: Pelerin în Sfântul Munte
Athos. Sfânta Mănăstire Vatopedi, Editura Panaghia). |
|
Împăratul şi soţiile |
11
decembrie 2008 |
... Era odată, într-o ţară îndepărtată, un rege care avea patru
neveste. Însă cel mai mult o iubea pe cea de-a patra, pe care o
îmbrăca în straiele cele mai scumpe şi o hrănea cu bucatele cele mai
fine.
De asemenea, o iubea şi pe cea de-a treia soţie. Cu ea se mândrea
cel mai mult. Totuşi, regele trăia cu teama că această soţie îl va
părăsi.
Regele o iubea şi pe cea de-a doua soţie. Ea îi era un sfetnic de
nădejde şi se arăta întotdeauna amabilă, înţelegătoare şi
răbdătoare. De câte ori regele avea o problemă, ea îi era alinarea.
Prima soţie a regelui era foarte loială, însă pe aceasta nu o iubea,
nu o hrănea cum trebuie; abia de o lua în seamă. Pentru aceasta ea
era slabă, tristă şi bolnavă.
Într-o zi, regele simţi că sfârşitul îi este aproape. Se gândi la
întreaga sa viaţă plină de desfătări şi îşi spuse: „Acum am patru
soţii, dar când voi muri, vor veni toate cu mine sau voi rămâne
singur?”.
O întreabă pe cea de-a patra nevastă:
- Te-am iubit cel mai mult, ţi-am dăruit cele mai frumoase haine şi
ţi-am purtat cea mai mare grijă. Acum am să mor, vrei să vii cu
mine?
- Nici vorbă! replică cea de-a patra soţie. Răspunsul ei străpunse
inima regelui.
Regele o întrebă şi pe cea de-a treia soţie:
- Te-am iubit toată viaţă. Acum, că mor, vrei să vii cu mine?
- Nu! răspunse cea de-a treia soţie. Viaţa e frumoasă. Când vei muri
mă voi recăsători! Inima regelui se strânse de durere.
O întrebă pe cea de-a doua soţie:
- Întotdeauna am găsit la tine înţelegere şi ajutor în sufletul meu.
Când voi muri, vrei să vii cu mine?
- Îmi pare rău! replică cea de-a doua soţie. Te pot doar înmormânta.
Regele fu distrus şi de acest răspuns, dar auzi o voce:
- Eu te voi urma! Regele se uită împrejur şi văzu că aceea care
rostise aceste cuvinte era prima soţie. Era atât de slabă pentru că
suferise mult din cauza foamei şi a neglijării. Adânc îndurerat,
regele spuse:
- Trebuia să-ţi ofer mai multă grijă! Acum îmi dau seama cât am
greşit! Trebuia pe tine să te iubesc cel mai mult!
Tâlcuire
Împăratul suntem noi. Fiecare avem câte patru tovarăşi de viaţă,
patru companii, patru „soţii”.
Cea de-a patra este TRUPUL. Indiferent
cât timp şi cât efort investim în a-l face să arate bine, el la
moarte ne părăseşte.
Cea de-a treia soţie este AVEREA. Când
murim, se duce la alţii.
Cea de-a doua soţie este FAMILIA (prietenii).
Indiferent cât de apropiaţi ne-au fost, ei nu pot decât să vină până
la mormânt.
Prima soţie este SUFLETUL. Adesea
neglijat, în goana noastră după avere, bunăstare şi putere, totuşi,
SUFLETUL este singurul care ne urmează
oriunde.
(Prelucrată după
http://www.donne-rumene.net) |
|
Produsele din soia |
10
decembrie 2008 |
Se spune uneori că e greu să
posteşti! Însă creştinul începutului de mileniu III se pare că şi-a
rezolvat această problemă, înlocuind carnea şi
brânzeturile cu sortimente din soia asemănătoare ca prezentare şi
gust. Altfel spus, ai pofta
de carne în post? Iţi cumperi
soia fulgi sau soia
cubuleţe pentru ciorbe sau tocăniţe sau
soia şniţel pentru grătar sau şniţel, sau de ce nu
pateu vegetal, salam, parizer sau
cremwurşti
din soia. Ai poftă de
oarece brânzeturi? Poţi să-ţi cumperi
tofu (brânză vegetală - din soia - simplă, cu ardei
sau cu chimen) şi chiar... caşcaval. Ai bea un lapte dimineaţa? Nici
o problemă... Tehnologia preparatelor a
inventat laptele din soia
(cu aromă de cicoare, scorţişoară sau vanilie). Un singur sortiment
lipseşte ca, din perspectiva gustativă, să nu fie nici o diferenţă
între produsele de post şi cele
de dulce. Nu avem încă oul
de post. Nu s-a "inventat" nici în bucătăria europeana, nici in cea
veche orientală (de unde provine
tofu).
Consumând în exces produse de post
care imită carnea şi brânzeturile, imităm de fapt hrana perioadei de
dulce. Cum să te bucuri atunci de roadele postului dacă nu
tai-împrejur "dulceaţa gâtlejului"?
Postul înseamnă în primul rând
înfrânare, el fiind prin excelenţă un exerciţiu de asceză, o
nevoinţă. Dacă privim la chipul în care Hristos a postit aflăm că
postind... a flămânzit (cf. Matei 4, 2). În această
perioadă creştinul trebuie să-şi sporească eforturile în vederea
desăvârşirii. Dacă diferenţa dintre produsele din carne sau
brânzeturi şi echivalentele lor din soia e doar una de etichetă,
înseamnă că postind astfel creştinul nostru înlătura nevoinţa
trupească şi, implicit, pe cea sufletească, suprimă lupta cu
nebunia stomacului, cum numeau Sfinţii Părinţi lăcomia
pântecelui. Mai ales când pieţele agro-alimentare sunt pline de
legume, se cuvine să avem discernământ şi să facem un efort
binecuvântat întru aşteptarea praznicului care încheie postul de
durată.
(http://www.laurentiudumitru.ro) |
|
Postul învingătorilor |
9
decembrie 2008 |
„Postul
este mijloc al înfrânării, postul duce la evlavie; el este izvorul
şi tovarăşul nedespărţit al cumpătării şi a toată înfrânarea”
– Sf.Vasile cel Mare
Postul este pentru învingători, nu pentru învinşi.
Firea adevărată a omului constă în cumpătare şi măsură în toate,
dirijarea energiilor vitale trupeşti cu ajutorul celor sufleteşti.
Dacă cineva ajunge să fie condus de trup, adică de pofte şi patimi
iraţionale – acest om este pierdut (de exemplu, beţivii). Dar dacă
sufletul este stăpânul trupului, acest om este pe calea
desăvârşirii, cu condiţia ca el să-L aibă drept învăţător şi
Mântuitor pe Domnul Iisus Hristos.
Suntem călători pe acest pământ (călătorie către
Veşnicia fericită) şi pentru ca această călătorie a noastră să fie
încununată de succes, se cuvine să respectăm regulile stabilite de
Dumnezeu.
Postul nu
este o constrângere, o forţare, ci un examen de conştiinţă şi
comportament: eşti sau nu cu Hristos? Poţi sau nu să-L urmezi?! Căci
şi El a postit 40 de zile şi 40 de nopţi nemâncând şi nebând nimic
în pustiul Carantaniei, înainte de a începe lucrarea de mântuire. Au
postit, conform mărturiilor Sf.Scripturi, Moise, Ilie, Daniel,
regele David şi mulţi, mulţi alţii. Apostolii au postit şi ei:
„în osteneli, în
privegheri, în posturi”
(2Cor.6,6); la fel primii
creştini: „slujeau
Domnului şi posteau”
(F.A.13,2). Biserica a stabilit prin canonul 69 al Sinodului
Apostolic (în anul 49 d.Hr.):
„Cine nu posteşte Posturile de peste an, aşa cum
este hotărât, în afară de copii şi bolnavi, preotul să piardă darul
său, iar creştinul să se afurisească”,
adică să fie şters din dipticele şi comuniunea Bisericii; iar
Sf.Atanasie adaugă:
„Cine nu posteşte toate miercurile şi vinerile de peste an,
răstigneşte a doua oară pe Hristos”.
Postul este condiţia obligatorie pentru cei ce vor să
se mântuiască, cuprinsă şi în porunca a 2-a a Bisericii, dar
postul
cel adevărat este unirea celui trupesc (abţinerea de la unele
alimente) cu cel sufletesc (lupta cu păcatul).
Postul în
Rai, adică porunca divină (Fac.2,17) de a nu mânca din pomul oprit,
a fost condiţia întăririi omului în bine, în sfinţenie, în voia lui
Dumnezeu. Postul actual, după căderea în păcat şi izgonirea din Rai
– pentru nepostire, a căpătat pecetea „războiului”: negarea şi lupta
împotriva patimilor, a păcatelor şi întărirea noastră în virtuţi, în
fapte bune. Postul trupesc ne curăţeşte organismul de toxine, îl
uşurează, îl spiritualizează, iar postul sufletesc ne curăţeşte
inima de felurite vicii înrobitoare. Sf.Ioan Gură de Aur zice:
„Băutura şi lăcomia ne
leagă de mâini şi ne dă ca pe nişte robi prinşi în laţ - pe mâna
tiraniei patimilor, iar postul, găsindu-ne legaţi şi robind, ne
dezleagă cătuşele, ne scapă de legături şi ne dă înapoi liberi în
comuniune cu Dumnezeu”.
(http://www.timpul.mdl.net) |
|
Taina Sfinei Spovedanii |
8
decembrie 2008 |
Discutând
despre cele sfinte, un om îi spuse unui călugăr:
- Părinte, eu cred în Dumnezeu, însă nu prea merg la Biserică. Nu am
mai fost la slujbe sau la Spovedanie de mult timp şi nu cred că este
neapărat să mergi. Este suficient să crezi în Dumnezeu şi atât.
- Fiule, îi spuse atunci călugărul, ai o cămaşă foarte frumoasă.
Nedumerit, omul nu a mai ştiut ce să zică, însă călugărul a
continuat:
- Spune-mi, porţi toată ziua această cămaşă ?
- Da, răspunse omul.
- Dar două zile, o porţi ?
- S-ar putea.
- Dar o săptămână sau o lună, o porţi ?
- Nu, părinte, bineînţeles că nu.
- De ce ? - îl mai întrebă călugărul ca şi când nu ar fi priceput.
- Fiindcă se murdăreşte şi trebuie spălată. Abia după aceea o iau
iarăşi pe mine, când este curată şi frumoasă.
- Păi, vezi, fiule! Aşa cum se murdăreşte cămaşa ta şi trebuie
spălată pentru a o purta iarăşi, la fel şi sufletul se “murdăreşte”
de păcate şi răutate şi cum l-ai putea curăţa dacă nu la spovedanie
şi la slujbe, prin dragostea şi harul Domnului ?!
(Pilde
Ortodoxe şi Povestiri cu Tâlc) |
|
La spovedit |
7
decembrie 2008 |
A trecut şi Praznicul Sfântului Ierarh Nicolae şi ne îndreptăm cu
paşi repezi către Marele Praznic al Naşterii Domnului.
Unii dintre creştini deja s-au spovedit, s-au împărtăşit, alţii
urmează să o facă în zilele următoare. E bine să o facem mai devreme
pentru că, aproape de Crăciun, preoţii duhovnici sunt mai
aglomeraţi. Nu aşa cum fac unii: le rezolvă mai întâi pe cele
trupeşti, iar cu o zi, două înainte de Naşterea Domnului se duc în
grabă şi la duhovnic. Acolo fiind aglomerat, o parte dintre ei nu
mai apucă să se spovedească, pentru că şi duhovnicul e om, nu e
maşină automată de spovedit. Trebuie să asculte cu răbdare pe
fiecare în parte şi nu poate impune creştinului să spună tot, ce are
de spus, în două minute. De aceea, dacă vrem să ne fie de folos
spovedania, să o facem când preotul nu e prea aglomerat.
Şi la spovedit, la uşa bisericii, ca peste tot în viaţa socială,
întâlnim oameni şi oameni, creştini şi creştini,
lucruri
de neconceput pentru un creştin ortodox autentic.
Unii, mai ales femeile, că ele sunt mai multe la spovedit, profită
de faptul că s-au adunat mai multe şi o dau pe discuţii care nu au
nimic comun cu scopul pentru care au venit acolo. Discută vrute şi
nevrute, bârfă în toată regula, la uşa bisericii, nu la uşa
cortului.
Alţii nu vor să stea la rând, după cum au venit, ci caută să intre
la spovedit înaintea celorlalţi, invocând diverse motive: unul, că
trebuie să intre la serviciu la ora cutare, altul, că a lăsat copiii
singuri în casă, altul, că n-a venit pentru spovedit, ci vrea numai
să-i spună ceva părintelui, altul se preface că a uitat după cine
este şi se postează în uşă, provocând ceartă cu ceilalţi, altul cere
voie să intre în faţă pentru că termină repede, n-are multe de spus.
Pilde de nerăbdare.
Unii când intră la spovedit uită să mai iasă. Îl monopolizează pe
duhovnic, provocând o stare de nervozitate în rândul celorlalţi de
afară. Şi stau mult fie că şi-au făcut o listă lungă de păcate
extrase din nu ştiu câte îndreptare, fie că sub epitrahil deschid
îndreptarul de spovedanie şi citesc aproape tot ce scrie acolo,
obosindu-l, evident, pe duhovnic, fie că profită de ocazie şi doresc
să rezolve cu părintele şi alte probleme, care nu au nimic de a face
cu spovedania.
Pe alţii îi vezi ieşind zâmbind, veseli că au mai rezolvat o treabă.
Pe alţii îi vezi pe la colţurile bisericii, mai în intimitate, cu
pixul în mână, cu ochii pe îndreptarul de spovedanie, făcând
cercetarea conştiinţei, atunci în grabă. Iar alţii intră la duhovnic
total nepregătiţi. Aşteaptă ca duhovnicul să-i întrebe dacă au făcut
păcatul cutare sau cutare. Şi dacă nu-i întreabă, ies afară fericiţi
şi zic: „dacă nu m-a-ntrebat…!”. Şi seria neregulilor e lungă, iar
toate acestea se întâmplă datorită nouă celor înaintaţi în
cunoştinţă duhovnicească, pentru că suntem indiferenţi la tot ceea
ce se întâmplă în jurul nostru, la degradarea vieţii duhovniceşti.
Să nu uităm că noi suntem trupul Bisericii şi avem obligaţia, în
smerenie, cu blândeţe şi cu dragoste, să îndreptăm lucrurile atât
cât ne este nouă îngăduit ca simpli mireni, în ascultare de ierarhia
Bisericii noastre Ortodoxe. |
|
Credinţa unui copil |
6
decembrie 2008 |
(Din
cartea „Noi minuni ale Sfântului Nicolae”)

Aveam o cunoştinţă împreună cu care mergeam la Biserica Sfântul
Nicolae, Făcătorul de minuni, de pe strada Ohta, o bătrână, care
avea credinţa unui copil şi era o mare rugătoare. Deseori ne întorceam
de la biserică pe jos şi discutam.
Unele din povestirile ei
mi le-am
notat. Iată una dintre ele:
"Mama a murit când eram mică. La scurt timp, tata şi-a luat o altă
nevastă, care, pentru mine, s-a dovedit a fi o mamă vitregă în
sensul cel mai adevărat al cuvântului. Tata era în deplină ascultare
faţă de ea. Intr-o zi m-a luat cu el la câmp. Cum am ajuns, tata a
deshămat calul, a potrivit plugul şi mi-a spus:
-
Iar acum ară tu. Ai deja nouă ani. Eşti o fată mare şi nu trebuie să
mănânci pe degeaba! Şi a plecat. Eu am apucat plugul, am mers în
urma calului, dar, când am ajuns la capătul câmpului, nu am putut
întoarce plugul. In jur - ţipenie de om. Nu aveam pe cine întreba
şi, mai ales, nu avea cine să mă ajute. Am izbucnit în lacrimi:
mi-era frică de mama vitregă, că mă va bate. Mi-am îndreptat
privirea spre biserica ce se vedea în depărtare, am întins mâinile
spre ea şi am strigat:
-
Părinte Nicolae, ajută-mă! Mi-e frică de mama vitregă, o să mă bată!
Deodată am văzut lângă mine un bătrân, care m-a întrebat:
-
De ce plângi? Nu te descurci cu plugul? Apucă de acest inel, îmi
spunea el, îndreptând plugul pe o altă brazdă, şi continuă tot aşa
mai departe.
Eu
am apucat inelul, calul a început să meargă, iar acest lucru mi s-a
părut atât de uşor, încât am început să râd de bucurie.
-
Vei reuşi? m-a întrebat bătrânul.
-
Da, da, am răspuns şi m-am întors ca să-i mulţumesc.
Dar
el nu mai era. Am înţeles că acest bătrân a fost Sfântul Nicolae.
După aceea, toată viaţa mi-a plăcut să mă rog, mai ales Sfântului
Nicolae, Făcătorul de minuni".
L.
N, oraşul Sankt-Petersburg |
|
Jocurile pe calculator |
5
decembrie 2008 |

Psihologii englezi atrag atenţia asupra pericolului la care
sunt expuşi cei care se joacă pe calculator la vârste fragede, scrie
ziarul britanic Standard. Creierul lor va suferi serios din cauza
jocurilor video, spun aceştia, arătând ca tehnologia le
încetineşte dezvoltarea creierului. Altfel spus,
"le strică creierul". Bombardarea
simţurilor cu jocuri spaţiale pe calculator le scurtează capacitatea
de atenţie şi le afectează abilităţile de a învăţa. Mai mult, copiii
devin izolaţi
de restul familiei şi de prieteni şi îşi construiesc lumea în faţa
unui ecran de calculator.
Experţii se tem că şi consolele gen Nintendo Wii afectează
dezvoltarea mentală a copiilor. Ei au cercetat peste 300 de produse
de acest fel, inclusiv jocuri pe computer, jucării, lumi virtuale
pentru copii şi aşa numitele softuri educaţionale pentru pc-urile de
acasă. Din toate acestea, doar două jocuri video educaţionale s-au
dovedit a fi bune pentru dezvoltarea capacităţilor de învăţare.
Toate acestea s-au spus la o reuniune ţinută la Las Vegas unde au
participat importanţi psihologi, dupa cum arată cotidianul londonez.
"Dacă urmăriţi copii aflaţi în faţa calculatorului, veţi constata că
marea lor majoritate lovesc tastele sau mişcă mouse-ul cât pot de
repede. Asta îmi aminteşte de nişte soareci care aleargau într-un
labirint", a punctat Jane Healy, expert în psigologia educaţională.
În ultima vreme a
apărut o explozie de lumi virtuale create special pentru copii. La
ora actuală, un număr important de minori din Statele Unite şi Marea
Britanie sunt membri ai unor site-uri de internet de genul "Club
Penguin", "Webkinz" sau "Barbie".
(A.V. Ziua on line) |
|
Mintea şi coşul de nuiele |
4
decembrie 2008 |
De câte ori nu se întâmplă, când ne aflăm într-o
biserică la slujbă sau când deschidem acasă cartea de rugăciuni, ca
gândurile să ne zboare în altă parte?! Ele o iau pur şi
simplu razna, încât ne trezim că slujba se apropie de sfârşit sau că
paginile cărţii s-au terminat, iar noi n-am reţinut mai nimic.
Aşa a păţit pe vremuri şi călugărul Ilarion,
pomenindu-se că la un moment dat nu-i mai rămânea nimic în minte din
toate predicile şi citirile din biserică. Gândindu-se că probabil
trece printr-o perioadă de oboseală, i-a mărturisit toate acestea
stareţului mănăstirii, rugându-l să-i îngăduie ca o vreme să nu mai
participe la toate slujbele şi poate astfel îşi va odihni mintea şi
va putea iarăşi să se concentreze la rugăciune.
Stareţul l-a privit cu luare aminte şi i-a spus:
– Părinte Ilarioane, du-te în grădină şi ai să
găseşti acolo două coşuri de nuiele. Sunt cam murdare, fiindcă s-a
cărat cu ele bălegar de la grajduri. Alege unul şi timp de trei zile
să cari cu el apă de la izvor şi să uzi răsadurile de varză.
Călugărul Ilarion şi-a privit nu fără mirare
stareţul, dar fiindcă ascultarea e una din îndatoririle de căpătâi
ale monahului, n-a prididit să îndeplinească porunca.
După trei zile, stareţul s-a dus în grădina
mănăstirii şi l-a găsit pe Ilarion posomorât. În tot acest timp
cărase apă, făcând drumul de la izvor şi până la răsadniţă, dar de
fiecare dată ajungea cu coşul gol. Bine că
plouase, altminteri răsadurile s-ar fi uscat de tot!...
– Ei, părinte Ilarioane, unde sunt cele două coşuri
de nuiele? – l-a întrebat stareţul.
– Aici, preacuvioase – mormăi înciudat călugărul.
– Şi nu vezi nici o diferenţă între ele? – l-a mai
iscodit stareţul.
– Ba da, a răspuns luminat călugărul: cel cu care am
încercat să car apa e curat, celălalt e murdar.
Atunci stareţul l-a bătut uşor pe umăr şi a adăugat:
– Aşa se întâmplă şi cu mintea, părinte Ilarioane. Ţi
se pare că nu reţine, dar auzind cuvintele din predică ori de la
slujbă, ele te curăţă pe dinlăuntru chiar fără să bagi de seamă...
De atunci, când bătea toaca pentru slujbă, părintele
Ilarion era cel dintâi care se îndrepta spre sfânta biserică.
(Forum logos.md) |
|
Am
credinţa mea |
3
decembrie 2008 |
Ca să faci parte dintr-o societate, organizaţie, asociaţie, uniune,
partid, comunitate sau oricare altă grupare de persoane,
care urmăreşte un scop comun, trebuie să respecţi un statut,
nişte reguli de funcţionare. Aşa trebuie să se întâmple şi în cazul
unei confesiuni creştine, care este o comunitate de creştini; în
cazul nostru Biserica Ortodoxă.
Şi noi creştinii ortodocşi, dacă vrem să fim membri, mădulare vii
ale Bisericii, trebuie să respectăm un statut, nişte reguli, cum ar
fi: Sfintele Canoane, Decalogul, Cele nouă porunci bisericeşti şi
altele. De asemenea, trebuie să cunoaştem Crezul şi toată învăţătura
de credinţă a Bisericii noastre. Dar ce auzi astăzi la unii creştini
(după botez)? „Am credinţa mea”. Dar ce
spune Apostolul Iacov: „Credinţa fără fapte este moartă”. Ei stau
acasă în Duminici şi sărbători, habar nu au de Crez; fără rugăciune,
fără spovedanie, fără fapte bune şi totuşi cred că sunt creştini
ortodocşi, pentru că au „credinţa lor”. Cum îi mai înşală vrăjmaşul!
Care altă organizaţie ar accepta aşa ceva: să nu cunoşti şi să nu
respecţi statutul, să nu ai activitate în cadrul organizaţiei etc.?
De aceea unii creştini îşi aduc aminte că sunt creştini doar pe
patul de moarte. Atunci cheamă preotul pentru spovedanie, căci toată
viaţa n-au avut timp. Iar alţii nici atunci. Bineînţeles că la
slujba de înmormântare li se cântă „Cu sfinţii odihneşte, Hristoase,
sufletul adormitului robului Tău…”. Auziţi ce ironie, cu sfinţii!
Acesta este numit, şi i se scrie şi pe cruce, „robul lui Dumnezeu”.
De curând am fost la o înmormântare şi rudele răposatului i-au atras
atenţia preotului că la slujbă n-a zis „nespovedit, neîmpărtăşit şi
fără lumânare”. Adică preotul să-L facă
atent pe Dumnezeu în privinţa asta, ca şi cum Dumnezeu n-ar fi
ştiut…Şi acesta era un om cumsecade, blând, harnic, gospodar, dar…
avea „credinţa lui” şi a murit în credinţa lui.
CELE 9 PORUNCI BISERICEŞTI
1. Să ascultăm (în biserică,
nu la radio - n.n.) cu evlavie Sfânta Liturghie în
fiecare Duminică şi sărbătoare.
2. Să ţinem toate posturile de peste an.
3. Să cinstim feţele bisericeşti.
4. Să ne spovedim şi să ne cuminecăm în
fiecare din cele patru posturi mari de peste an, ori, dacă în
fiecare post nu putem, cel puţin o dată pe an, în Postul Paştilor.
5. Să ne rugăm pentru cei ce stau în
fruntea ţării.
6. Să ţinem posturile pe care le-ar
orândui episcopul sau mitropolitul locului în vreme de primejdii, de
molime sau alte necazuri.
7. Să nu citim cărţi eretice sau ale
sectarilor.
8. Să nu înstrăinăm, nici să folosim,
spre scopuri străine, lucrurile bisericeşti sau averea Bisericii.
9. Să nu facem nunţi şi ospeţe, sau alte
petreceri, în timpul posturilor. |
|
Anormalitate |
2
decembrie 2008 |
Se spune că într-o zi virtutea s-a pornit la drum, din ţinutul său
îndepărtat, să se arate oamenilor dintr-un oraş, îmbrăcată într-o
frumoasă manta de flori. Intrând în cetate, păcatele s-au coalizat
şi au alungat-o dincolo de zidurile cetăţii. Peste noapte virtutea
s-a aşezat sub un palmier şi a adormit. În timpul nopţii au venit
fărădelegile din oraş şi au furat mantaua cea frumoasă a virtuţii.
De atunci ispitele se îmbracă cu ea, spre a ne amăgi.
De aceea astăzi răul se îmbracă cu florile binelui. Păcatul se
prezintă ca virtute, anormalul ca normalitate şi oamenii anormali ca
oameni normali.
Proorocind despre vremurile din urmă, zis-a avva Antonie:
"Va veni vremea ca oamenii să înnebunească şi când vor vedea pe
cineva că nu înnebuneşte se vor scula asupra lui, zicându-i că el
este nebun, pentru că nu este asemenea lor".
Să fie oare vremurile din urmă, căci adevăraţii creştini aşa sunt
astăzi catalogaţi: nebuni, habotnici, exageraţi, chiar de confraţii
lor, care sunt doar cu botezul, ortodocşi. Ba unii afirmă chiar că
ortodoxia e învechită şi ar trebui modernizată, adaptată vremurilor.
Adică să facem şi noi ca alţii: să hirotonim femeile, să-i cununăm
pe homosexuali, să scurtăm sfintele slujbe etc.
Păcatul este cosmetizat şi îmbrăcat într-o manta de flori, primind o
nouă denumire: desfrânarea – "dragoste" sau "căsătorie de probă",
sodomia – "orientare sexuală", desfrânatele – "femei de companie",
homosexualii - "gay" , uciderea pruncilor - "playning familial",
concubinul - "prietenul meu", haosul - "democraţie", furtul şi
minciuna - "criză financiară", neascultarea de părinţi - "drepturile
copilului", libertatea de a păcătui - "drepturile omului".
Această stare anormală a societăţii o regăsim, la dimensiuni mai
reduse
decât
acum,
şi în cetăţile antice Sodoma şi Gomora, precum şi înainte de Potopul
lui Noe. Atunci, pentru a se intra în normalitate, a fost nevoie de
intervenţia lui Dumnezeu. Acum oare ce va fi? |
|
Graba |
1
decembrie 2008 |
Ori de câte ori vrem să lucrăm sau ne implicăm într-o acţiune de
folos sufletesc, vine şi vrăjmaşul ca să-şi ia partea lui. Şi
dacă nu
suntem
atenţi, şi-o ia.
Cu mulţi ani în urmă, în Postul Adormirii Maicii Domnului, un grup
de pelerini aştepta la chilia unui părinte duhovnicesc. Unii
aşteptau pentru spovedit, alţii pentru un cuvânt de folos, dar cei
mai mulţi pentru amândouă. Însă Părintele zăbovea fiindcă avea
musafiri: nişte oameni mari, veniţi de departe, care şi-au dorit
mult să-l vadă, căci nu se mai văzuseră de mulţi ani, iar bucuria
revederii era mare.
Fiind ora mesei, în grabă, o soră novice de la bucătărie, având o
tavă cu mâncare pentru musafiri, a intrat la Părintele. Pe
tavă,
care nu era prea bine acoperită, ochii
iscoditori puteau să vadă că pe lângă mâncarea de post, era
şi mâncare de dulce. Pe chipurile unora a apărut mirarea: cum, acum
în post, mâncare de dulce!? Cum, Părintele…!?
Iată un examen, iată că n-am pus gândul cel bun înainte, iată cum
judecăm noi!
Despre ce era vorba: Părintele, după ce i-a ospătat sufleteşte pe
musafiri, şi-a dorit, cu multă dragoste, să-i ospăteze şi trupeşte,
însă unul dintre ei era suferind. Avea un canon trupesc destul de
greu, şi pentru el laptele era medicament. Primise de la duhovnic
dezlegare pentru lapte. Însă cei de faţă, care aşteptau la uşă, nu
ştiau aceasta. (Desigur, sora de la bucătărie nu a scăpat fără
dojană).
De aceea, în călătoria noastră pe valurile acestei vieţi, ne trebuie
multă atenţie, căci tare uşor ne mai smintim, sau smintim pe alţii
mai neputincioşi!
De fapt, spun Părinţii, că se smintesc doar cei care erau deja
smintiţi. |
vezi
şi
NOIEMBRIE 2008
|